Skuldkänslor efter onani
01.06.2022
Hej Decibel!
Jag har varit i ett förhållande snart i 2 år. Vi har ett aktivt sexliv, men jag har aldrig kommit.
Jag har onanerat lite när jag har varit ensam. Men det är ganska sällan jag blir kåt utan att jag är med min pojkvän så det sker väl max 4 ggr/år.
Jag skulle vilja onanera och känna efter vad jag behöver för att kunna komma. Men probelmet är att när jag väl blir kåt och onanerar så efteråt känner jag sån skuldkänsla. Det känns som att jag har gjort något fel och dummt. Jag vet att jag har rätt att onanera i ett förhållande och även min kille gör det (vilket jag tycker är bra).
Hur ska jag kunna känna att det är okej att onanera?
Och hur ska jag få en orgasm? Endera med min kille (vilket borde gå bättre då jag blir mer upphättsad med honom) eller ensam?
Ps. Ni gör ett bra jobb!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.06.2022
Hej,
Du är nog lång ifrån ensam om att känna som du gör. Sex och sexualitet är någonting som är väldigt privat och det är ju på många sätt ett väldigt laddat område. I många fall kan det förknippas med känslor av skam och skuld som kan bero på vår uppfostran eller saker som vi läst eller hört som av någon anledning har stannat kvar i vårt medvetande.
Det jag tycker att du själv skall göra är att fundera över varför du tror att du känner som du gör? Hur var inställningen till nakenhet eller sexualitet i din familj då du växte upp? Är det ett ämne som diskuterades med dina vänner eller har det tystats ned? Poängen är INTE att hitta "syndabockar", utan bara för dig själv att fundera över vad din inställning beror på. På det sättet kan det vara lättare att helt enkelt släppa de tankarna.
För precis som du skriver så har du rätt att onanera och rätt att vara en sexuell person - oavsett om du är i ett förhållande eller inte. Onani handlar inte om att man inte skulle vara nöjd med sexet i sitt parförhållande eller att ens partner inte skulle räcka till, utan det kan fylla ett helt annat behov. Det kan helt enkelt fungera som ett sätt att vara nära sig själv och slappna av. Det finns inga negativa sidor med att du skulle onanera - tvärtom, och precis som du själv skriver så skulle det göra det lättare för dig att hitta rätt sätt att tillfredsställa dig då du är tillsammans med din partner.
Jag föreslår att du börjar med att se till att du är ensam och ostörd. Försök hitta fina fantasier eller börja med att läsa eller titta på någonting som gör dig upphetsad. Rör vid dig själv och försök hitta de sätt som känns sköna. Du behöver inte fokusera på orgasmen utan bara på att det skall kännas skönt. Som du säkert har hört så är all form av stress negativt då det kommer till sex, så både skuldkänslor/ stress över skuldkänslor/orgasmfokus kan inverka negativt. Börja därför med att försöka hitta en stund som är bara din och att njuta av den stunden och din kropp på ett sätt som känns skönt. Jag inser också att det är någonting som kan kännas lite "dumt" i början, men försök att inte alls tänka på det utan föreställ dig att det är första gången du vaknar i din kropp och att du skall ta reda på hur den känns och vad som känns skönt.
Sedan då du sluppit de värsta känslorna av skuld/skam (det kan ta en tid det också, det handlar ju om att lära hjärnan nya banor att tänka) så tror jag att det blir lättare att fokusera på hur saker faktiskt känns. Beroende på om det känns o0kej för dig så kan du köpa en vibrator (går att beställa väldigt lätt och diskret från nätet, eller så kan man köpa enkla versioner från Citymarket av ett märke som heter "smile makers"). Vibratorn kan du använda både ensam och tillsammans med din partner. Jag vet att många kan uppleva skam också över att använda sexhjälpmedel - men det är samma sak här som då det gäller onani - det är inte för att din partner inte räcker till utan för att ni tillsammans skall skapa en upplevelse som är skön. det är helt enkelt ett tillägg och ett hjälpmedel.
Fortsätt "träna", fortsätt att fantisera och skapa upphetsande situationer. Det kommer att hjälpa dig att lyckas.
Lycka till!
Kram,
Tessi