Skyddet
25.11.2015
Hej!
Jag vet att det blir allt vanligare med one night stands eller så är det för att jag har blivit äldre och kommit in i kroglivet och lämnat det där högstadielivet. Men jag undrar hur gör sådan i min ålder +/- 5år när de är med tillfälliga ligg idag med kondom. Jag kan tänka mig nog att de använder kondom när kuken ska in. Men använder de faktiskt kondom vid oralsexet, när tjejen suger av killen?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.11.2015
Hej.
Jag tror ju tyvärr att svaret på din fråga i många fall är nej. Människor skyddar sig antagligen inte tillräckligt bra då de har oralsex. Det är inte alls lika kännt att könssjukdomar även smittar via kroppsvätskor (som saliv och slemhinnor på ollon, mellan blygdläppar osv) och vissa till och med via beröring (tex kondylomvårtor och herpes). Det är dessutom en väldigt vanlig myt när det kommer till sex att könssjukdomar inte smittar om killen inte får utlösning. Helt huvudlöst, jag vet, men ändå lever de felaktiga föreställningarna kvar. Och därför ökar antalet könssjukdomsfall i Finland väldigt mycket numera från år till år - både för att oralsexet fått en allt vanligare ställning inom sexlivet och för att allt fler har lösare eller mera tillfälliga förbindelser. Det här är såklart en farlig kombination, eftersom flera könssjukdomar kan ge allvarliga följder. Vissa virus får man leva med resten av livet (herpes, kondylom), vissa kan leda till cellförändringar eller tankar och vissa infektioner kan leda till barnlöshet.
Nå, den enda man kan ändra på är sig själv. Man kan själv skydda sig. Man kan själv ta som princip att alltid använda kondom eller slicklapp vid oralsex. Man kan ju tex klippa upp en kondom på längden och använda som slicklapp. Tack och lov är det ju längre inget märkvärdigt med att tjejer alltid har kondomer i väskan och liknande, man får inte längre horstämpel för sådant - hoppas jag nu i alla fall. Tycker någon olika så kunde de gärna få en uppfräschning av sin sexualkunskap och jämföra den med ett öppet och tolerant modernt samhälle...
De största riskerna, som jag ser det, med det moderna sexlivet där exempelvis engångsligg är vanligare än tidigare är att de ofta sker när man är berusad. Man kanske inte tänker tanken att använda skydd även under oralsex, utan det glöms allt oftare bort under samlag också. Och under analsex, som ju har sina extrabesvär, som att killar kan få smärtsamma urinvägsinfektioner av bakterierna i tarmen. Kåtheten, carpe diem - YOLO, berusningens förmåga att slå ut självbehärskningen och förnuftet, free spirit-mentaliteten (ett friare sexliv utan fördömanden eller fördomar), jämlikhetssträvan (även tjejer kan ha sex utan känslor)... allt det bidrar alltså till att allt fler slarvar allt oftare med skyddet.
Men igen, den enda man kan påverka är sig själv. Skydda dig själv i alla fall. För det är inte bara kvällens du som du skyddar, utan även morgondagens du, och den person du är om 5 eller 15 år. Det skulle ju nog vara för j*vligt att inse om 15 år att man inte kan få barn för att man drog på sig en bakterie eller ett virus en vild kväll i ungdomen. Sådana personer känner jag tyvärr rätt många. Det är hemskt hur många 30+:are som inte kan få de barn de så hett efterlängtar på grund av ett dumt val i ungdomen. Och så säger statistiken att antalet fall av peniscancer och halscancer ökar markant nu - också en konsekvens av mer oralsex med fler partners.
Inom barnuppfostran tjatas det mycket om "frihet under ansvar". Detsamma borde en hel del unga och vuxna också minnas. Man har all rätt i världen att ha det sexliv man vill ha - så länge det är på lika villkor, båda är villiga och inget olagligt eller våldsamt sker. Men ta nu ansvaret för det då också. En kondom är en så himla billig livsförsäkring och du har betalat tillbaka dem genom att en gång slippa en smitta som annars skulle leda till en massa dyra mediciner, psykisk ångest och smärta......
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och sexualrådgivaren-hälsovårdaren Tess