Smärtor vid sex
25.08.2024
Hej!
Jag är 17 år och har påbörjat en relation med sexuellt umgänge. Det är min andra sexuella relation så sex är inte något nytt. Jag undrar dock varför det gör ont när jag har sex med benen uppe eller främst höfterna högt upp? Det gör ont ganska långt inuti mig och kan värka en kort minut efter vi stannat upp. Är detta normalt? Kan det vara ngt fel? Undrande tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.08.2024
Hej,
Jag föreställer mig att det kan handla om ställningar där din partner kommer långt in i dig, och då stöter mot din livmodermun. Hos vissa kvinnor kan livmodermunnen/livmodertappen vara ganska känslig, och det kan variera lite hur känslig dem är beroende på var man befinner sig i menscykeln. Jag tror inte att smärtan är någonting du behöver vara orolig över, men försök att följa med och se om det t.ex. är någon skillnad från en vecka till en annan.
Om det visar sig att det är ett problem även framöver och att det gör så ont att ha sex att någonting behöver göras åt saken så finns det t.ex. specialutformade sexhjälpmedel (en kondom som istället för att träs på mannen delvis förs in i kvinnans slida) där det sitter en liten luftkudde på mitten vars syfte är t.ex. att minska denna smärta. Tyvärr finns denna hemsida enbart på finska men här kan du läsa mer om produkten.
Det är nog förhållandevis vanligt att man kan uppleva denna smärta, men eftersom alla är olika smärtkänsliga så är det bara du själv som vet när det gör för ont. Och om det t.ex. gör extra ont strax innan mensen så kanske det är bra om ni då väljer ställningar där din partner int kommer lika långt in eller i en lite annan vinkel. Ni får testa er fram.
Kram,
Tessi