Snabbt svar!!! (Minipiller)
04.11.2020
Hej! Börja ta minipiller idag pch tog dem runt 16:00 tiden men är det ok att när jag tar dem imoron så tar jag dom tidigt på moronen? (Runt 06:30) eller måst jag varje dag börja ta dem runt 16:00 nu?
Och en sak till, kommer man då upp i vikt av dem? Och om man gör de... när börjar vikten stabilisera sig igen? ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.11.2020
Hej,
Med mini-piller är det viktigt att man tar pillren vid samma tid varje dag. Så välj en tid som du med störst sannolikhet kan ta dem alla dagar. Om du t.ex. tror att 6:30 är en bra tid (även under veckosluten) så tar du dem då. Om det igår var första pillret så gör det inte så mycket fast du tar ditt piller tidigare idag (eftersom mellanrummet blir kortare än ett dygn, inte längre) men i fortsättningen är det bra om det sker vid samma tidpunkt.
Det är nästan omöjligt att förutspå hur vikten förändras. Men detta beror sällan enbart på pillren, utan kanske mer på det faktum att tjejer brukar börja äta sina piller då de är i din ålder - då deras kroppar med största sannolikhet kommer att ändra ännu under de kommande åren. Väldigt få tjejer över 25 väger samma sak som de gjorde i tonåren. Så viktökningen kan bero på många olika saker varav vissa är helt normala och inte beror på pillren. Den viktökning som sker till följd av att man börjat med pillren är inte alls så stor som man ibland hör ryktas om. Med andra ord tror jag inte att pillren i sig kommer att påverka din vikt speciellt mycket, utan mer de förändringar som sker helt naturligt.
Kram,
Tessi