Sömnen
26.11.2015
Är det möjligt att man skulle ha sex i sömnen? Typ att man sover tillsammans med sin flickvän åså har man sex/försöker ha sex i sömnen?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2015
Hej.
Hmm.. jag tror inte att det är sannolikt att man som kille skulle kunna genomföra ett samlag helt och hållet och sova under hela tiden. Speciellt inte om båda sover. Givetvis kan ju killar ha stånd i sömnen, och säkert kan man i sömnen mer eller mindre avsiktligt smeka sin patner. Men om man faktiskt sover (och inte är påverkad av droger eller dyl.) så skulle man isåfall antagligen strax upphöra med smekningarna eftersom sömnen skulle ändra fas. Om den ena parten är vaken så kan ju den styra handlingsförloppet och säkert skulle den vakna personen då kunna genomföra sexet åtminstone delvis, men då är det nog väldigt tveksamt om det är okej eller om det räknas som sexuellt kränkande beteende eftersom den andra inte uttryckligen har sagt att den vill.
Men mitt korta svar är nej. Jag tror inte att du kan genomföra ett helt samlag i sömnen eftersom det skulle kräva att du fattar olika beslut och de i sin tur skulle kräva att du var vaken.
Förstår du hur jag menar? :)
Tessi