Sperma på klitoris?
28.11.2015
Hej jag och min kille hade sex utan kondom och han drog sig ur direkt innan han kom och kom på min mage och lite på min klitoris, kan det ha hänt att spermier kom in i mig? 000

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.11.2015
Hej 000!
Avbrutet samlag är aldrig säkert, så klart att det finns en liten chans nu att spermier ska ha kommit så långt in i din slida att de har kunnat ta sig vidare till livmodern.
Se, det handlar inte bara om att man måste dra ut innan orgasmen kommer om man inte vill riskera graviditet. Dels är de flesta killar inte så bra på att säga exakt när det börjar komma utlösning -- och kom han på din mage så att det även kom på klitoris kan man gissa att han verkligen drog ur i sista sekund. Det finns en liten risk att det ska ha kommit sperma även innan han drog ut. Dels så brukar det komma en så kallad fördroppe någon gång mellan att han först får stånd och att han får utlösning. Den finns till för att både "rensa röret" och fungera som glidmedel för ollonet, men den kan innehålla tusentals spermier (beror bla på när han senast hade utlösning, hur ofta han kissat sedan dess mm). Ofta torkas den droppen av mot kläder eller lakan under förspelet, men den kan även komma först när snoppen redan förts in i slidan, det kan man inte veta.
MEN, alla riskerna förutsätter ju nog att du ska befinna dig runtikring ägglossningen i menscykeln för att graviditet ska kunna uppstå.
Så om det inte gått mer än tre dygn sedan ni hade sex, och ni inte vill riskera graviditet nu, så skulle jag rekommendera att du tog ett akut-p-piller. Inte heller de är helt säkra och deras effekt minskar med varje timme som går, men de försöker förhindra graviditeter. De finns på apoteken.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott