Squirt men inte orgasm
19.07.2020
Hej, det är ofta så att jag squirtar när jag och min pojkvän har sex. Hans snopp kommer alltså mot g-punkten å jag känner att det kommer ut vätska från mig, och efteråt är det lite blött i sängen.
Grejen e att jag int får en orgasm (Elä jag tror inte de??) det är nog skönt men det känns int alls som via klitorisorgasmen. Gör jag nånting fel eller kommer jag aldrig komma den vägen?? Eller behöver klitoris stimuleras på samma gång?? Lampa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.07.2020
Hej,
Precis som du skriver så har egentligen inte"fontänorgasmer" någonting att göra med orgasmen i sig, utan med att rätt ställe inuti slidan stimuleras och att tjejen spänner sig på rätt sätt. Därför tycker jag att de flesta namn på fenomenet -fontänorgasm, sprutorgasm, kvinnlig ejakulation- är ganska missvisande, för det är inte samma sak som då en kille kommer. Det låter som att ni har ett bra sexliv och en bra dialog om sex med varandra, och det är jätteviktigt.
Men mycket riktigt - oftast behövs någon form av klitorisstimulering för att man skall komma. Beroende på vilken ställning ni har sex i så kan det hända att han kan komma åt att stimulera klitoris tillräckligt från insidan, men oftast behövs det friktion på utsidan för att tjejen skall komma. Vi kan då välja att antingen hjälpa till med handen samtidigt som han är inne i dig, eller att ha sex i en sådan ställning där friktionen sker automatiskt, t.ex. så att du sitter gränsle över honom och han ligger - eller ännu bättre - att han sitter på soffan/sängen och du sitter gränsle över honom. Vinkeln blir då sådan att han kommer åt att stimulera din g-punkt inifrån och genom sättet du rör dig så stimuleras även klitoris genom friktionen mot hans blygdben.
Det är viktigt att du vet att det inte handlar om att du skulle göra någonting fel, det är många tjejer som aldrig kommer enbart genom penetrativt sex, och det spelar faktiskt ingen roll heller hur man gör. En vaginal orgasm är varken bättre eller sämre än en klitorisorgasm för sist och slutligen är alla orgasmer klitorisorgasmer - det handlar bara om vilken vinkel man når den från. Och ni är ännu unga och har hela livet på er att utforska detta och lära er om era egna och varandras kroppar. Procentuellt är det lika många 70-åringar som 17-åringar som har ett aktivt sexliv så ni har seriöst hur mycket tid som helt på er :) (och det bästa är att man faktiskt fortsätter att lära sig nya saker hela tiden bara man är öppen för det) .
Fortsätt njuta.
Kram
Tessi