Suga
08.07.2022
Hej, om man är 13 och en som är 16 frågar om man vill suga om man säger ja är det då olagligt, alltså båda tycker det är okej men behöver man vara byxmyndig då? En som är bekymrad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.07.2022
Hej,
Bara för att någon frågar om man vill suga så innebär det inte att det är någonting man måste eller borde göra. Anledningen till att det finns en skyddsålder för sex (inte bara samlag utan även oralsex) är just det att barn inte skall bli utnyttjade av äldre personer - även om åldersskillnaden i ert fall är "bara" tre år så är det en stor åldersskillnad då det kommer till mognad och livssituation.
Utnyttjande ser inte alltid ut så att man blir "tvingad" till någonting emot sin vilja, utan kan också handla om att personen helt enkelt är lite äldre och att man upplever hen som cool, eller att man är förälskad i personen och därför vill vara personen till lags. Med andra ord kan det handla om utnyttjande trots att du själv skulle säga JA, just på grund av att du ännu är ett barn.
Jag vet inte vilken typ av relation ni har till varandra, om ni har någonting på g eller om det bara är en person som finns i din omgivning, men på basen av det lilla du skriver låter det som en "red flag". Den dag du har sex hoppas jag att det är med en person som bryr sig om DIG, inte bara att personen vill att någon suger av honom.
Ta hand om dig! <3
Kram,
Tessi