Svårt att få orgasm.
06.11.2024
Nu är jag trött på det här. .. Jag har aldrig fått orgasm.. Och jag har nästan testat allt som säga så att man får orgasm jag vill känna det... Vad ska jag göra för att få orgasm... Alex
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
19.11.2024
Hej och tack för din fråga!
Det finns tyvärr inga tips som funkar för alla. Vad som gör att man får orgasm är olika från person till person. Hur lätt man får orgasm och hur intensiva orgasmerna känns kan också variera väldigt mycket från tillfälle till tillfälle och under olika perioder av livet.
Det finns många olika sätt som man kan stimulera sitt könsorgan på, men det viktiga att komma ihåg är att kåthet börjar i hjärnan. Det betyder att man behöver vara mentalt upphetsad, samt närvarande för att kunna njuta av sex fullt ut. Med andra ord, så hjälper det inte att stimulera könsorganet för att nå en orgasm om inte huvudet är med på noterna, det vill säga tycker att situationen och stimuleringen är upphetsande. På samma sätt kan hjärnan sätta stopp för orgasmen om det enda man tänker på medan man har sex är att få orgasm. Det är inte ovanligt att människor tänker att orgasmen är syftet eller målet med att ha sex, men så är det faktiskt inte. Sex ska vara njutningsfullt och man måst inte få orgasm för att kunna njuta av sex. Så, känner du att du inte är helt närvarande under sexet utan istället tänker väldigt mycket på diverse saker, är det bäst att försöka slappna av och njuta av sexets/onanins varje enskilda delmoment – vare sig det leder till orgasm eller inte. Detta är såklart lättare sagt än gjort, så var snäll och tålmodig med dig själv.
Som sagt så finns det inga tips som funkar för alla, men här är några generella saker du kan tänka på:
• Ha inte bråttom. Ta fasta på allt som känns skönt och ta din tid att njuta av det. Varje delmoment, oberoende av hur ”litet” det är, är värd att njuta av. Detta gäller både när du har sex med dig själv och med andra.
• Var närvarande. Ta en paus från ditt vardagsliv och försök att inte tänka på allt det där andra (så som skolstress och alla måsten), utan fokusera på hur det känns i kroppen när du onanerar/har sex med någon.
• Kommunicera med din partner/partners. Våga säga vad du gillar, önskar dig och hur det känns till personen/personerna du har sex med. Detta gäller naturligtvis också för det du inte gillar, inte önskar dig och om något känns dåligt. Att ha öppen kommunikation under sex ökar känslan av trygghet och tillit, vilket gör att det är lättare att slappna av och njuta av sexet och kan således göra det lättare för att få orgasm.
• Tvinga inget. Om det känns som att man helt enkelt inte lyckas bli kåt i både könsorgan och hjärna (om man t.ex. känner sig kåt men det inte känns skönt i könsorganet) är det bättre att ta ett steg tillbaka (t.ex. gå tillbaka till att bara hångla om man gjorde det tidigare och det kändes skönt) eller sluta helt i stället för att försöka tvinga fram njutningen. Det kan hända att det räcker med bara en kort paus för att både kroppen och knoppen skall ”komma igång”.
Hoppas det hjälper!
Kram,
Viveca