Svårt att komma
21.01.2015
Hej, jag och min pojkvän har just börjat ha sex och jag var oskuld före det. Allting känns bra och jag känner mig inte nervös eller så men det är så att jag har svårt att komma, jag känner mig inte tillräckligt upphetsad. Och om vi inte har sex utan han bara rör mig med fingret så kommer jag inte heller om inte han rör brösten på samma gång, jag kommer nästan aldrig om jag rör mig själv med fingret heller. Han har alltid tyckt att kvinnors könsorgan har varit äckliga och började må dåligt bara av att prata om dem. Så det tog en lång stund innan han ens vågade titta dit ner och ännu längre förrän han vågade röra. Och jag får fortfarande den känslan som om man inte vill röra mig fast han nog vill det men det göra på nå sätt att det inte känns skönt, det känns inte upphetsande. Fast han hela tiden är kåt och han säger att han skulle kunna ta mig när som helst så känns det inte lika för mig. Men jag blir väldigt lätt våt och så men jag blir inte tillräckligt upphetsad.Och han börjar känna sig dålig då jag aldrig kommer fast det inte är hans fel. Är det något fel på mig? Är det något fel med kroppen eller sitter allt i knoppen?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
28.01.2015
Hej! För en kvinna tar det länge att lära känna sin kropp så väl att man kommer till en orgasm. Sällan är kvinnans sexualitet i början så rosenröd som i filmerna! Men övning ger färdighet! Enklast för dej skulle kanske vara att öva på egen hand först? Att du lär känna din egen kropp, vad du tycker om och hur du vill ha det - innan du sedan visar med handen eller berättar med ord vad du tycker om åt honom. Om onani kan du läsa mera om här.
Han kanske inte har tyckt att kvinnliga könsorgan är äckliga - utan kanske mera att han inte förstår sig på dem. Det är lugnt - han är bara en vanlig kille! :) Han vet inte hur han ska göra för att du ska nå njutning och det skrämmer honom. Vilket ju i sin tur gör att du blir nervös och spänner dej och njutningsstadiet blir svårnått.
Hjärnan är vårt absolut största sexuella organ. Om man är spänd och nervös låser den sig och man kan inte slappna av och "go with the flow". Vågar ni läsa på tillsammans på Decibels sidorna? Det finns många bra tips! Moget är det av er om ni kan läsa på tillsammans och sedan lite med humor och gott om tid experimentera lite tillsammans. Om kvinnans njutning finns det att läsa mera här. Om mannens njutning finns det att läsa här.
Som tröst blir man aldrig fullärd med öppet sinne och lite leklust kan man lära sig mera om sin partner och nå nya höjder i sitt sexliv tillsammans i många många år.
Lycka till!    Med vänlig hälsning,   Annika    barnmorska - hälsovårdare