Tafsar.
12.03.2019
Hej, jag har ett problem, jag är en 15år tjej det är så att jag gillar när folk tafsar å tar på mej, jag blir liksom upphetsad o "kåt"
Jag å min besta kompis anses nog som ganska dåliga i skolan, å det går myket rykten å sånt om oss, men jag gillar verkligen att användas av pojkar. Å då blir andra flickor arg å sura på mej. Men jag tycker liksom om det, det är skönt å så. Är jag bara slampa? Misa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2019
Hej.
Jag tycker inte att du skall använda så kraftigt negativa uttryck om dig själv. Det är ingenting ovanligt eller konstigt i att bli smickrad eller upphetsad av fysisk kontakt eller uppmärksamhet, men du inser antagligen också skillnaden i att du tycker om beröringen då den kommer från rätt personer - inte om den skulle komma från vem som helst.
Det finns inget fel i att ha en stark sexuell energi eller tycka om sexuell beröring. Du har rätt till din egen sexualitet och ditt eget sexuella uttryckssätt. MEN du har också rätt att säga ifrån om beröringen känns ovälkommen  - vilket du BÖR göra om det kommer från en person eller i en situation då du inte vill. Att njuta av att bli tagen på är med andra ord helt okej, så länge du minns att det inte är det som ger dig ett värde. Du har andra egenskaper än bara det som gör dig värdefull och värd att lära känna, så låt inte andra människor utnyttja dig eller tala ner till dig. Det måste vara DU som bestämmer över DIN kropp, så det är med DIN tillåtelse som andra rör vid dig.
Människor, och framför allt tjejer (?) har i alla tider varit snabba att döma andra tjejer som vågar ta för sig, i all synnerhet då det handlar om sex. Det baserar sig ofta på svartsjuka och missunnsamhet. Jag önskar att mänskligheten skulle ha kommit lite längre än så, men tyvärr är det ännu idag ofta så att ett beteende som accepteras helt och hållet för killar (att ha flera sexpartners eller vara öppet flirtig med människor) medan tjejer oftare baktalas för samma beteende. Det är gammalmodigt och ganska tragiskt. Med detta sagt så tycker jag alltså att du ganska långt kan strunta i vad de andra säger SÅ LÄNGE du själv mår bra. Men alla former av sex - oavsett om det är beröring eller samlag måste vara ÖNSKAT från din sida. Sex skall aldrig ske på någons bekostnad, för då leder det ofta till problem.
Njut av beröring, men respektera dig själv och sätt de gränser som DU vill ha. Det är bara de människor som DU väljer som får beröra dig - annars handlar det inte om sex utan om ett övergrepp.
Ta hand om dig.
Kram
Tessi