Tar det ont första gången då man har sex?
19.04.2014
Hejsan. Jag undrar om det tar ont första gången då man har sex. Altså finns det nån typ hinna som spricker och börjar det blöda?
inte ska det väl ta ont om man älskar varandra,eller?
Måste man vara "våt" för att pojken ska kunna komma in i en? Och hur gammal är man oftast när man är tillräckligt utvecklad för att ha sex?
Tacksam för svar. undrande

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
28.04.2014
Hej undrande!
Först: ursäkta att du fått vänta så på svar, men här är sån himla rusning på frågor nu igen, vi skriver så tangentborden ryker :/
Sedan: jättebra frågor! Det är smart att fråga upp en massa i god tid på förhand, både så att man inte ska behöva göra om misstag som en massa människor före en redan gjort och så att man inte ska behöva bekymra sig och oroa sig bara på grund av okunskap. Så fråga mera bara sedan ifall du kommer på mera! Och läs jättegärna våra infosidor om Sex, där finns en massa matnyttigt inför den vackra dag du ska ha sex.
Nej, det behöver inte ta ont första gången man har sex. Det är enligt statistiken under hälften av alla tjejer som upplever smärta eller som till och med blöder under första samlaget - men orsaken ligger allra oftast då i att de faktiskt inte är tillräckligt kåta, sexuellt uppehtsade, tända, innan killen för in sin snopp i hennes slida.
Se, det är a och o att man verkligen vill till 100% både i kropp och knopp. För kroppen innebär den sexuella upphetsningen att man blir våtare i underlivet, halare och glattare och slemhinnor och muskler fylls av blod så att allt blir mjukt och töjbart och liksom berett på sex. Är man inte tillräckligt tänd så är sannolikheten stor att man känns trång och torr, att man spänner musklerna runt slidan (bäckenbottenmusklerna) och att det då kommer att göra ont eller till och med spricka lite så att det blöder. Det här kan hända både första gången man har sex och egentligen alla gånger därefter, så därför är det viktigt att faktiskt ta tid på sig med förspelet och alla de så kallade sexuella utvecklingstrappstegen (från första pussen till första kyssen, hångel, petting, munsex osv, varje ny grej är liksom ett steg som måste få ta tid på sig för att man ska hinna utforska varandra, lära känna varandras kroppar före och bli trygga och avslappnade tillsammans. Och där är allt som ska vara redo och villigt i knoppen mycket viktigare, för egentligen finns vår sexlust i hjärnan. Stämningen, känslorna, tillfället, tryggheten, att det känns "rätt" är det som bestämmer hur kåta vi kan bli och alltså hur skönt/sjukt det kommer att kännas.
Det finns också fysiska grejer som kan göra att det gör lite ont den/de första gångerna man har sex. Du talar själv om en hinna som kan spricka, och förr kallade man den för mödomshinna. Men egentligen är det ett ringformat hudveck som finns ett par centimeter upp i slidan från mynningen. Det här vecket är veckat och skrynkligt och har ett hål i mitten som mensblodet kan rinna igenom från livmodern när man har mens. Men den här slidkransen, som den numera kallas, ser helt olika ut från tjej till tjej och de flesta har redan sluppit förbi den med tex tampong eller fingrar (när man onanerat) innan de har vaginalt samlag (slidsamlag). Är man riktigt kåt, så blir den också våt och hal och töjbar och därför är det många som inte känner av den alls när de har sex första gången, men är man nervös eller inte riktigt övertygad om att tiden är rätt för sex, så spänner man sig troligen, är torr och känns trång. Och då kan det göra ont och då kan det hända att slidkransen faktiskt spricker lite och börjar blöda. Det är absolut inte farligt och det läker snabbt, men det kan som sagt göra att det inte känns så bra. Många säger också att fastän det tar sjukt just när han kommer in i en första gången, så lättar smärtan efter några sekunder och man kan fortsätta ha skönt. Igen, ju mer förspel och lust, desto mindre risk att det ska bli en jobbig eller obehaglig upplevelse. Och i princip försvinner inte slidkransen före man fött barn, men den kan bli så töjbar att den inte märks det minsta.
Nej, sex ska inte ta ont - oavsett om man älskar varandra eller inte. Men även om man är dökär och superkåt, så kan det hända att man är så nervös för att ha sex första gången att man ändå omedvetet spänner sig eller inte tänder på samma sätt som man skulle göra om man var fullkomligt avslappnad. De flesta är ändå lite nervösa för första gången och tycker att det är stort. Men ju mer övertygad man är om att det verkligen är rätt tid för sex och med rätt person, desto större chans att det ska bli en skön upplevelse. Visst, ingen föds som den perfekta älskaren/älskarinnan utan sex är något vi alla måste LÄRA oss, så ha inte för höga förväntingar på första gången. Det blir absolut bättre med tiden, men det hjälper massor om man verkligen känner sig redo och tycker om och tänder på partnern ifråga. Läs gärna mer om hur man vet om man är redo för sex på våra infosidor om det under Sex.
Du är rätt ung ännu och borde inte alls ha någon brådska fram till sex. Det finns ju flera smarta orsaker till varför det enligt Finlands lag egentligen är 16 års "åldersgräns" på sex. Har man sex innan man är fysiskt och psyksikt mogen för det, så kan det skada en själv. Fysiskt och psykiskt. Just 16 år har de satt som gräns för att få ungdomar enligt forskningen är redo före det, men det här varierar från person till person. Vi inte bara utvecklas i olika takt utan livet förbereder oss för olika saker i olika takt också. Bara för att man fått mens och bröst eller utlösning betyder det dock inte alls att man är redo, utan det är massor av "osynligt" som ska utvecklas färdigt innan dess. Det är därför alltid bäst att göra det först när man är 110% säker, gärna 200% och inte stressa fram mot sex. Idag är medelåldern för att "förlora oskulden" 17 år, men nog är det många som i tiderna hade sex före det och som idag, när de är lite mognare och förståndigare, önskar att de hade väntat lite till. Visst är det svårt att inte rusa iväg och göra något impulsivt när man är riktigt kåt eller riktigt kär (eller är rädd för att förlora pojkvännen eller vill vara "vuxen" inför kompisarna eller gör dumheter i fyllan eller annat ogenomtänkt...).
Hoppas du fick svar på alla dina frågor nu, och som sagt, fråga mera bara!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena