Tillägg till kille med fomo kring sex
25.10.2021
Hejsan!
Jag kom på lite mer bakgrundstory till min förra fråga, ledsen ni andra men skickar den enbart där i anonyma rutan den här gången. Kille med fomo kring sex

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.10.2021
Hej,
Jag tror inte att det du beskriver är speciellt ovanligt. Det är nog ganska vanligt att man mäter sitt eget värde utifrån den feedback man får från andra (detta sker på många plan, allt ifrån hur många följare man har på sociala medier till hur många likes man får eller hur mycket märkesprylar man äger) och idag då vårt samhälle hela tiden poängterar sex så blir det oundvikligt så att många mäter sitt värde i hur deras sexliv ser ut. Hur många partners man har/har haft eller hur ofta man får ligga.
Det kan bli ett problem då man träffar någon som man verkligen tycker om, men har olika sexuella behov. Sex är ett komplext fenomen eftersom det finns så många olika anledningar till att man vill ha sex. Det finns gånger då man helt enkelt är upphetsad och vill få det ur systemet, men det finns också gånger då man vill ha sex som en bekräftelse på att man "räcker till" eller som ett sätt att anknyta till sin partner. Ofta handlar det om en kombination av alla tre, men om man då har väldigt olika sexuell drift som sin partner så kan det givetvis skapa konflikter eller otrygghet på många olika plan om man inte får det och därför inte upplever att man blir bekräftad.
Det är inte unikt att känna så, och generellt är människor ganska dåliga på att diskutera sex i förhållanden, speciellt då det kommer till problem eller olikheter i behov. Det är förknippat med mycket känslor av skam och otillräcklighet både att vara den som vill "mer" och den som vill "mindre". Det är tungt både att bli avvisad och att vara den som avvisar. Försök att hitta ett språk som fungerar för er två, där du isf kan känna att du blir bekräftad trots att det kan ske på ett annat sätt än genom sex. Handlar problemet om att du upplever att din flickväns uppmärksamhet inte räcker till utan att du känner att du skulle behöva bli bekräftad även av andra?
Det behöver inte vara ett problem att titta på porr även om man är i ett förhållande, och det behöver inte vara ett problem att ha olika sexuell drift. Men allting blir lättare om man kan vara ärliga mot varandra och diskutera saker öppet. Så mitt främsta råd är att försöka bli medveten om ditt eget beteende. Då du känner en impuls att se på porr eller ha sex (antingen med din partner eller någon annan) så försök att tänka igenom det du känner och vad impulsen bottnar i. Är det sexuell lust eller behov av bekräftelse, eller någonting helt annat; behov av flykt eller tidsfördriv. Alla anledningar kan vara precis lika giltiga, men det kan vara bra att vara medveten om dem själv eftersom du då kanske kan se ett mönster eller hitta andra utvägar ifall att du uppfattar impulsen som ett problem.
På basen av bara din fråga är jag inte säker på vilket du uppfattar som ditt största problem just nu. Det skulle givetvis vara lättare om vi kunde diskutera saken ansikte mot ansikte, så om du har någon möjlighet till det så rekommenderar jag att du skulle tala med en sexualrådgivare eller sexualterapeut. Inte för att jag tycker att dina problem skulle vara onormala eller speciellt oroväckande, utan för att jag tror att du skulle må bra av att få diskutera saken högt med någon som kunde hjälpa dig reda ut dina tankar.
Lycka till <3
Kram,
Tessi