Tips
17.08.2020
Hej, jag har haft vestibulit, men det är bra nu, jag kan ha samlag utan att det gör ont. Vilket är fantastiskt roligt och min lust har kommit tillbaka. Ända problemet är att jag blir våt, men efter att min pojkväns penis kommit in i mig och penetrerat en stund, blir jag torr, fast jag är så kåt.
Jag tror jag aldrig har haft en riktigt blöt fiffi under hela samlaget. Vilket jag skulle vilja ha eftersom det blir skönare för han och för mig. Jag vet att glidmedel finns men det känns som fel mot han eller jag känner mig dålig då jag inte blir våt av mig själv. Naonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.08.2020
Hej.
Vad glad jag blir över att din vestibulit har lättat! Det kan vara väldigt tungt, både för personen själv och för parförhållandet eftersom det ofta leder till minskad lust.
Så nu när din lust har kommit tillbaka så tycker jag att det är jätteviktigt att du skall ta hand om dig själv och ta hand om dina slemhinnor. Jag tycker därför att ni skall köpa ett bra glidmedel, gärna ett vattenbaserat eller silikonbaserat glidmedel. Det är svårt att säga exakt vilken produkt som skulle vara bäst eftersom alla kvinnors underliv är lite olika, så det bästa är om ni testar er fram. Jag tycker INTE att du skall känna någon som helst skuld över att använda glidmedel - massor av människor gör det bara för att lite extra fukt känns skönt. Det handlar med andra ord inte om att du inte skulle "klara av" att bli våt - eftersom det inte är viljestyrt. Du skriver ju själv att du blir våt - men att du efter ett tag inte är det (vilket låter helt rimligt - så funkar det ju också med glidmedel) - så då får man helt enkelt hjälpa till lite.
Det är nog extraviktigt i ditt fall att du använder glidmedel så att din kropp fortsätter uppfatta sex som en rolig och positiv sak och så att du inte på nytt skulle få irritation eller besvär av den anledningen. För väldigt många blir både förspelet och själva samlaget roligare om man använder glidmedel - så se det som ett sätt att ta ansvar för ert sexliv istället för att se det som en negativ sak.
Och igen - jätteskönt att du har mindre problem, det är verkligen glädjande nyheter :)
Kram
Tessi