tjej vill ej ha sex
22.11.2015
Min tjej vill inte ha sex. Hon är ännu oskuld. Jag har försökt säga till henne att hon kommer tycka det är könt men hon vill ej. Vad ska jag göra, jag vill ju knulla. Jag har ju fått känna på henne mellan benen och så men hon vill ej. Hur ska jag få henne att knulla???? Alle

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.11.2015
Hej Alle!
Väldigt bra att du frågade om det här, så har vi en chans att berätta och förklara lite det här med att vara redo för sex, känslor och lust. Det kan ju vara lite svårt att leva sig in i hur en annan människa känner och resonerar, speciellt om man vill något väldigt starkt själv. Kåthet är en ofta en stark känsla, men man får ju inte tappa förnuftet för det - och framförallt handlar förhållanden om att respektera varandras viljor och känslor och kompromissa där det går. Annars är man helt enkelt en självisk skitstövel, eller hur.
Idag har många bilden av att förhållanden på något vis borde innehålla en massa sex, för fokus överlag i världen ligger väldigt mycket på sex. Det är inte speciellt ovanligt att sexlivets kvalitet används som en måttstock för hur bra förhållandet är, och många kompisar frågar/antyder nog väldigt hastigt huruvida man "fått omkull henne ännu" och liknande - vilket de såklart inte har ett piss med att göra. Det är ert privatliv och ingen har rätt att ha några åsikter om det.
Men all den här sexfokuseringen i samhället får unga lätt att inbilla sig att de borde ha sex. En massa sex. Och det gör att en massa myter lever kvar (tex att "alla" redan haft sex, fastän den riktiga medelåldern i Finland är lite på 17 år - varannan 17-åring är oskuld), och föreställningar om tex att man inte skulle vara någon riktig karl ifall man inte har sex som kaniner psykar många. Vilket också såklart är bara bullsh*t. Men det kan vara svårt, som sagt, att hålla huvudet kallt när den egna kåtheten pockar på. Det finns dock ingen karl ännu som skulle ha dött av att inte få ha sex och den man existerar inte som inte skulle kunna, rent fysiskt, hålla sin sexlust i shack. Kåthet är som andra behov här i livet, som hunger eller längtan efter sällskap. Vi är inga grottmänniskor, alla klarar av att uppföra sig som folk fastän de är lite hungriga.
En annan vanlig myt är att man skulle vara klar för sex bara för att man fått mens&bröst/utlösning. Det är så himla mycket mer som ska hända, både biologiskt för tjejerna och framförallt mellan öronen och känslomässigt för båda. Det här syns inte och man kan inte riktigt förstå det innan man har det bakom sig. Vi brukar på Decibel använda exemplet med att flytta hemifrån som 13-åring: man överlever nog, men skulle klara av att bo ensam så mycket bättre om man var 16, 18 eller 21. Man blir inte heller automatiskt redo för sex bara för att man fyllt 16 och alltså har den "sexuella myndighetsåldern" som finns som skyddsålder i Finland ("byxmyndig").
Det är individuellt när man blir redo mentalt för sex, och tvärt emot vad dagens sexfixering låter påskina, så ÄR det mycket känslor som spelar roll. Känslor och tankar och livssituation påverkar alltid sexlusten, så det kommer alltid att vara svårt att bli kåt om man är stressad, orolig, arg eller nervös. Tvingar man sig själv att ha sex ändå reagerar framförallt tjejernas kroppar med att fysiskt förbli torra, trånga och spända - så sexet KAN inte ens bli bra om man inte känner sig redo, beredd, övertygad och villig. För tjejer kan det rent fysiskt göra ont att försöka ändå, ifall huvudet egentligen inte är med på noterna. Huvudet och kroppen hänger väldigt mycket ihop.
Under det senaste året har vi från Decibel varit till alla medlemskommunernas högstadier och berättat om sexuella trakasserier. En av de saker som räknas som att trakassera någon är faktiskt att tjata, gnälla, bedja, utpressa eller hota sin flickvän för att få henne att gå med på att ha sex. Det är olagligt. Rent moraliskt är det ju verkligen skitstil, och att förvänta sig att någon ska "ställa upp" för att visa att hen är kär är direkt känslomässig utpressning. Men det här gör du väl inte, eller hur?
Så hur skulle det vara om du nu tog rollen som den förstående, schyssta, älskande pojkvännen och hade tålamod tills hon känner sig redo? Om du pressar henne kommer det högst sannolikt bara att kännas värre för henne, hon kommer troligen att känna sig allt mer splittrad och tvivlande på dig. Försök att slappna av istället och ge henne den tid hon behöver. Visa att du går att lita på och är trygg för henne - och tycker om henne för den hon är, inte för hennes kropp eller eventuellt sex med henne. Sedan en vacker dag kommer hon förhoppningsvis att känna i varendaste fiber att nu vill hon ha dig, och då kommer det att kännas bra. Men innan hon kan svara ett rungande ja på att hon känner sig redo, så KAN det nog inte bli bra. Sex är ju heller ingen engångsgrej, så varje gång räknas, varje gång borde man göra sitt bästa för att det ska kännas bra för båda.
Tills dess får du helt enkelt köra med självsex. ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott