Trång
13.07.2015
Hej, jag behöver svar till min fråga snabbt... Kan börja att berätta att jag och min kille vill ha sex och vi ska ha drt och vi är redo för det båda två, jag är oskuld... Men så tänkte jag att jag här hemma skulle öva först själv lite så det inte skulle ta lika ont för mig sen när det är dags... Så jag tog ett föremål som är lite mindre än en snopp lag på en kondom och började sedan göra så jag blev våt och sen skulle jag föra in föremålet men det gick inte ... Inte hur jag än försökte så gick det inte tog jävla ont så jag fick tårar i ögonen och det bara tog stop..försökte säkert 10 min men det gick absolut inte... Är jag för trång?!? Vill inte gå till gynekologen för då får min mamma reda på det och då skiter allt sig... Fml Confused

Ungdomsinformatören Liselott svarar
14.07.2015
Hej Confused!
Jag svarade alldeles just på en liknande fråga, så jag ska upprepa lite av vad jag förklarade där om hur tjejkroppen funkar :)
Att man KÄNNS trång beror yyyyytterst, ytterst sällan på att tjejen på riktigt skulle vara för trång rent fysiskt, alltså inte kunna bli större. De facto får ju kvinnor ut en baby med huvudomkrets i medeltal 35 cm när omständigheterna är rätt. Slidan kan töja och krama om och är väldigt flexibel, speciellt när man verkligen är sexuellt upphetsad och slidan är våt, svullen och hal.
Har du prövat föra in bara ett finger i din slida när du är kåt, typ onanerat? Då borde du känna ifall du får in ett eller två fingrar, märka om du spänner dig (se nedan) och om du är för torr för att fingret ska glida in. Men framförallt ifall din slidkrans är trång. Se, slidkransen är alltså det moderna ordet för mödomshinna - eftersom det inte är någon hinna som ska spräckas utan ett ringformat hudveck. Genom hålet i den rinner mensblodet ut. Alla har vi lite olika slidkransar och vissas hudveck är lite tightare medan andra knappt känner av det. Har man använt tampong eller onanerat så brukar vecket ha töjt ut sig, även om det egentligen försvinner helt först när man föder barn vaginalt.
Är slidkransen tight eller om man inte är kåt och avslappnad nog när man har självsex/sex så kan det dels kännas som att det inte går, det tar för sjukt, och dels spricka lite och blöda - men det läker snabbt och oftast så att den blir mer uttöjd efter det. Skulle det vara så att slidkransen verkligen är riktigt spänd, så kan en gynekolog eller läkare lätt göra ett litet snitt i den. När det läkt är hålet större. Det går på några minuter och med lokalbedövning vid HVC. Men det är ändå rätt ovanligt att man tvingas göra ett sådant här litet ingrepp, för oftast handlar det just om att tjejen faktiskt inte är tillräckligt avslappnad och sexuellt upphetsad.
Se, det hjälper ju inte att vara avslappnad i resten av kroppen om bäckenbottenmusklerna omedvetet är spända - så det är också ett vanligt råd bland sexualrådgivare: öva på att slappna av. Man blir så himla lätt spänd av att vara lite nervös, känna sig osäker eller okunnig, inte riktigt vara bekväm med situationen, sig själv eller partnern... Man gör det inte medvetet, men musklerna spänner emot och tankar och känslor jobbar emot själva upphetsningen så att man förblir för torr och ihopknipt.
Det finns en massa tips på nätet om övningar man kan göra för att spänna bäckenbottenmuskulaturen och pc-muskeln, och vältränade muskler där är bra både för kontinensen och orgasmer. Men lättast att lära sig slappna av är att föra in ett finger och krama om det med slidan och sedan slappna av. Det kan behövas en del övning, men många gör det liksom i förbifarten när de onanerar. Att onanera är alltså ett bra sätt att lära känna hur den egna kroppen fungerar.
Viktigast för att slidan ska slappna av och slemhinnorna bli hala, våta och svullna (=beredda på sex) är ändå att man faktiskt är ORDENTLIGT kåt! Inte bara lite lust, utan mycket! Så där så man knappt kan hålla sig utan bara måååste röra sig/få honom att röra en. Och det kan ta ett tag att komma till det läget, på samma sätt som att det kan ta ett tag tills man kan slappna av i sinnet så mycket att hela kroppen slappnar av. Vi är ju alla nybörjare i början, så det är klart att man lätt blir nervös för hela situationen. Så försök att inte pressa dig själv till något, försök att inte tänka för mycket (bara KÄNNA), försök att inte ha för höga förväntningar, försök att inte bestämma "nu ska vi göra det" utan tänk ett babystep i taget. Vad som händer första gången är inte alls så viktigt som vi blivit lärda, utan lika viktigt är tredje eller trettiotredje samlaget. Och minns att det är en inlärningsprocess, det är meningen att det ska börja ganska uselt och sedan bli bättre vartefter man övar, precis som med att lära sig spela gitarr!
Och så sista vinken: Glidmedel! Har du provat med det? Se, även om man är sexuellt upphetsad kanske man ändå är lite torr - på samma sätt som vissa kan vara väldigt våta, så är lubrikationen ändå individuellt. Köp en tub (närmsta matvaruaffär) och lägg en klick på fingret och för in det lite försiktigt i slidan.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av alla svar sexualrådgivarna gett + sexologikurs)