Uttråkad
23.04.2019
Hej decibel!
Har haft sex med en och samma partner i ett år, men det börjar bli lite långtråkigt, klart att det fortfarande är skönt osv men vad kan man göra för att få lite spänning i det och vad finns det för olika ställningar som inte är allt för invecklade och hur gör man för att introducera dem åt min partner?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.04.2019
Hej,
Nu då ni har haft sex i ett år ungefär, och lärt känna varandra bättre finns det både fördelar och nackdelar. Nackdelen är den att man vant sig lite vid varandra och den första upphetsningen kanske har lagt sig lite, men det är ingenting jag tycker att man behöver känna panik över - det betyder inte att den är borta utan bara att man får tänka till lite mer. Det finns massor av saker som man inte hinner med på ett år och livet är fullt av möjligheter.
Jag har ingen aning om hur ert sexliv ser ut, hur ofta ni har sex och på vilket sätt. En förutsättning för att sexlivet skall fortsätta avancera och inte stanna upp är att kommunikationen fungerar, så att man kan tala öppet om vad man tycker om och vad man vill ha. Eftersom jag inte vet hur er kommunikation ser ut så föreslår jag att du skulle börja med att berätta för honom vad DU tycker om. Vilka saker du tycker om då han gör. Förhoppningsvis hakar han på och berättar samma sak för dig. Efter det är det egentligen bara att fortsätta med att tala om vad man skulle vilja att den andra gjorde. Ingen människa är tankeläsare, så det är jättesvårt för nån av er att våga ta nästa steg om ingen börjar nånstans.
Ställningar finns det hur många som helst, men den största utmaningen är kanske att våga testa på någonting nytt, att våga föreslå eller säga att man skulle vilja testa. Men kanske om ni började med att jobba på er kommunikation, antingen muntligt eller via meddelanden, så kan ni också göra det till en sorts lek att söka bilder som ni tycker att är upphetsande, och sedan väljer ni själva om ni vill förverkliga dem eller inte.
Ofta tror man att det att man är "bra i sängen" handlar om hur erfaren man är eller att man skall kunna en massa knep, men egentligen tror jag att det till största delen handlar om att man kan kommunicera och berätta för varandra vad man tycker är hett. Det är inte någonting som sker över en natt, och det är någonting man måste jobba på hela tiden för att inte fastna, men det är absolut värt det.
Så börja med att berätta för honom vad du tycker om då han gör - så hoppas vi att det rullar på av sig själv efter det.
Kram
Tessi