Vad ska vi göra?
06.12.2015
Hej jag och min kille skulle ha sex och just när han skulle stoppa inn den gick den inte inn vi pratade om det nog senare och han inte brydde sig men hu skall vi göra nästa gång för att få det att funka

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.12.2015
Hej.
Vet du vad? Det är jättevanligt att det går så första gången man ska ha sex, och det är absolut ingen panik! Man talar sällan om hur vanligt det är, eftersom det ofta känns så pinsamt, men också för att det oftast brukar lyckas andra eller tredje gången man gör det. Så var inte orolig.
Då det går så så beror det oftast på antingen att tjejen är för spänd eller att killens stånd slaknar. Båda orsakerna är lika ofarliga och berättar lika lite om hurudant sexlivet kommer att bli i framtiden. På basen av det du skriver kan jag inte helt avgöra vad som var orsaken i ert fall, men jag antar att det kanske var det första.
Om det var din första gång, eller första gången med en ny kille så är det helt naturligt att man spänner sig och är nervös eftersom det ju ÄR spännande! Det är ju första gången man skall göra det tillsammans! När skulle man annars vara nervös om inte då? Det är alltså helt naturligt och jättevanligt att tjejen då spänner musklerna i underlivet så att det är svårt för killen att komma in. Även om man kanske inte själv upplever att man är så nervös så kan det hända att kroppen har sin egen åsikt och spänner sig helt på egen hand. Det är väldigt sällsynt att en tjej skulle vara för trång för att kunna genomföra ett samlag, och om du eller din kille har kunnat penetrera dig med ett finger så är antagligen allting helt i sin ordning.
Det som gör det lättare för honom att komma in nästa gång är givetvis först och främst att du slappnar av. Ha ett låååångt förspel och se till att du är riktigt upphetsad. Då  tjejen blir upphetsad blir hon dels våt, vilket gör det lättare för killen att komma in, men slidan utvidgas även något och ändrar form för att det skall gå lättare. Här är det ju vad killen gör som är det centrala. Han måste ta god tid på sig och verkligen "sätta sig in i" sin uppgift.
Då man är nervös är det inte heller ovanligt att man inte blir riktigt så våt som man kanske annars skulle bli, så då kan ni hjälpa situationen på traven genom att använda glidmedel. Det kan ni köpa från nästan alla varuhus, butiker eller apotek. Se även till att ni har preventionen i skick, så att ni inte behöver oroa er för det heller.
Och sen då ni har gjort allt detta. Slappnat av. Haft ett långt förspel. Lagt på kondomen. Sett till att du är tillräckligt våt. Så är det bara att testa pånytt. Och skulle det inte lyckas nu heller så tar ni det lugnt, chillar och hånglar en stund och sen testar ni igen - tills det lyckas. Så kan det vara med sex - att det inte är så himla fantastiskt första gången man försöker. Men det är ingen orsak att tappa hoppet för det - det kan bara bli bättre.
Det ordnar sig!
Kram
Tessi