Våga ha sex?
17.11.2015
Hej jag skulle jättegärna villa ha sex med min pojkvänn, men vet inte om jag är redo. Är jättekåt av mej så skulle gärna kunna ha sex med honom men känner mig inte redo :( tänk så blir jag gravid? Skulle aldrig våga berätta det åt mina föräldrar... Snälla svara snabbt, hur ska jag göra? Sexigt värre

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.11.2015
Hej,
Jag tycker att ni skall fortsätta gå långsamt framåt så hinner du ju bestämma dig under tiden. För det är väl ingenting du behöver besluta idag? Jag tror precis som Liselott, att om det känns som njaaa.... kanske.. så är man inte redo. Sen då svaret är JAAA! - då är du redo för sex. Det behöver inte betyda att det kommer att ta länge innan du kommer dit - bara att du inte är redo just nu denna sekund.
Jag vet ju inte vad ni brukar göra då ni hånglar och hur "nära" att ha sex ni är. Men ni kan ju börja med att göra allt annat än just själva samlaget. Smek varandra utanpå kläderna och klä av varann. Ha petting, d.v.s. tillfredsställ varandra med händerna och upptäck varandras kroppar. Det skulle också vara jättebra om ni tränade på att trä på kondomen redan innan det gäller, eftersom det lätt blir lite nervöst och fumligt. Håll kondomerna nära till hands och då det känns rätt tar ni helt enkelt steget fullt ut och gör det. Det är alltid bättre att vänta lite för länge och vara lite för säker på sin sak då det gäller sex, det kommer du inte att ångra.
Jag hoppas att din pojkvän är en sån som du kan tala med och att ni kan diskutera saken, och oavsett om det är första gången för honom eller inte så är det viktigt att du inte "går med på det" bara för att han vill, om du inte själv är säker. Det skulle inte nödvändigtvis innebära någon stor katastrof men sex är så mycket bättre om man vill det till 100% och inte bara till 85%.
Jag tycker helt enkelt att ni skall ta vara på tiden och hångla lite till. Ni hinner nog ha sex sen då du är säker på det. Det är ingen brådska.
Kram
Tessi