Varför är min sperma rödvit?
28.08.2022
Igår märkte jag att min utlösning var rödvit i färgen och jag undrar vad det kan bero på? Jag har bara haft sex med min tjej och hon har inte haft sex med någon annan än mig. Känner mig orolig, vad ska jag göra?
Edvin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.08.2022
Hej,
Det är förhållandevis vanligt att sperma kan innehålla ett litet stänk av blod eller vara lite rosa. Och om det sker bara en gång så är det antagligen ingen fara, utan beror oftast på att ett blodkärl har brustit i samband med att man haft sex.
Om sperman däremot innehåller blod eller är brun/rostfärgad upprepade gånger så bör du kontakta en läkare som kan undersöka dig för att utesluta att det t.ex. rör sig om en infektion i testiklarna eller urinröret. Du kan då kontakta hvc för att få träffa en läkare.
Hälsningar
Tessi