Varför blir de såhä?
22.10.2019
Hej! Jag har ett problem som är ganska jobbigt. Jag blir kåt konstant. Jag vet inte varför men det händer jätteofta i skolan och om jag sitter stilla på en lektion eller nått och det går inte över om jag inte går in på wc och pullar tills jah kommer. Jag vill verkligen inte ha det såhär och senast idag var jag på en 2h lång föreläsning och jag blev så kåt så det bultade i hela fiffin och var tvungen att gå och pulla efter. Vad ska jag göra så att jag slutar vara såhär kåt i fel tillfällen? Och jag har en pojkvän redan så det har inget med att göra att jag blir kåt på någon i klassen eller nått Mia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2019
Hej.
Det du skriver är helt normalt med tanke på den ålder du befinner dig i. Jag inser att det kan kännas som ett problem eftersom känslan kan vara väldigt intensiv, men i mån av möjlighet så hoppas jag att du kan se det som en källa till kraft istället för ett problem.
Jag inser att det inte är optimalt att lusten är så stark att du måste tillfredsställa den genast, men i sig är lusten inte ett "fel", och jag tror att du kan lära dig att hitta andra sätt att kontrollera den tills du befinner dig i en situation där det är mer lämpligt att tillfredsställa den. Det kommer inte heller alltid att kännas som det gör just nu, eftersom detta väldigt långt styrs av dina hormoner och de kommer att lugna ner sig med tiden. Men det är också ett faktum att vissa helt enkelt har starkare sexuell drift än andra, vad man sedan väljer att göra av den är upp till var och en.
I det närmaste tror jag att ditt "problem" handlar mer om impulskontroll än om själva lusten. Om det känns som att det är mer som en tvångstanke hos dig att du måste onanera i skolan så är det kanske mera den tanken som behöver bearbetas och inte själva lusten. Det är ju inte farligt att gå omkring och vara kåt, och det gör en inte oförmögen att fungera i samhället.
Lite som med vilka tvångsmässiga beteenden som helst så är det första steget att identifiera att man har dessa tankar, men man kan komma väldigt långt med någonting så enkelt som koncentration- och andningsövningar. Jag förstår att det låter ganska ointressant - men om det gör det så är det kanske i sig ett tecken på att du egentligen tycker att "problemet" är ganska skönt och inte vill göra så mycket för att ändra på saken. Mitt förslag är därför att du hittar metoder som kan avleda dina tankar , njut av din lust, och försök att göra den till din egen privata superpower - tills du kommer hem och kan åtgärda saken.
Kram
Tessi