Varför gjorde det så ont när vi hade samlag första gången?
13.04.2022
Jag är en tjej som nyligen hade samlag med en kille för första gången. Det gjorde så fruktansvärt ont och jag förstår inte varför? Vi höll på rätt kort stund för jag tyckte det gjorde så ont. Vad ska jag göra och varför gjorde det ont? Moa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.04.2022
Hej,
Den absolut vanligaste anledningen till att sex gör ont den första eller de första gångerna man har penetrativt sex är att man spänner sig. Många tjejer kan själv uppleva att de är helt avslappnade och "redo", men musklerna vid slidmynningen är inte helt och hållet viljestyrda så det är ganska vanligt att man spänner sig trots att man inte själv är medveten om det.
Själva rädslan för att sexet skall göra ont är också en av anledningarna till att man kan spänna sig, och delvis lever den gamla myten om "mödomshinnan" kvar. Så många tjejer (och killar) föreställer sig fortfarande att det finns en hinna som sitter som ett lock inuti slidan och att det skall "spräckas" då man mister oskulden, men så är det inte. Idag talar man om slidkransen, inte "mödomshinnan", eftersom det är mer en krans av hudveck som kan sitta runt kanterna i slidmynningen, och dessa kan ibland brista lite och blöda, men ju mer avslappnad man är desto mindre är risken för det.
Idag är det ganska vanligt att människor tittar på porr, vilket i sig inte behöver vara ett problem bara man kommer ihåg att det kan vara precis lika overkligt som vilken annan film som helst. En av de missuppfattningar som lätt sprids då är att "alla tjejer" onanerar genom att lägga in någonting i slidan. Vilket inte alls är sant. Det är många tjejer som aldrig har fört upp någonting alls i slidan innan de försöker ha penetrativt sex första gången, vilket också kan bidra till osäkerhet och rädsla eftersom man helt enkelt inte vet hur det kommer att kännas.
I bästa fall kan man utforska sin sexualitet tillsammans med en trygg person som man litar på. Man kan gå framåt långsamt och bit för bit, och vara uppmärksam på vad ens partner signalerar. Alltid är det inte så lätt att tala öppet om vad man tycker om eller tycker att känns skönt, men då hjälper det att vara lyhörd och lyssna/se hur ens partner reagerar på olika typer av beröring.
Det att det gjorde ont vid första försöket betyder inte att ni har "misslyckats", det betyder bara att ni nästa gång får ta det lite långsammare. Ha ett långt förspel och först då det känns bra så försöker ni er på penetration, kanske först med försiktiga fingrar och sedan då det känns lugnt så kan han testa komma in i dig. Om det gör ont så pausar ni och fortsätter att ha sex på andra sätt tills det känns okej att testa igen. Sex skall inte vara en prestation utan någonting man gör för att man VILL - så om det inte känns önskvärt att han kommer in i dig så får ni vänta tills det gör det.
Ni har ingen brådska.
Kram,
Tessi