Varifrån kommer könssjukdomar?
26.07.2020
Jag har funderat. Om jag har förstått rätt så kan man ha säkert sex utan kondom om både en själv och ens partner inte haft sex tidigare. Men sjukdomarna måste ju komma någonstans ifrån? Varifrån? Kan man födas med dem?
Min underliggande fråga är egentligen ifall man faktiskt kan ha säkert sex utan kondom med sin partner ifall båda är oskuld från tidigare.
Har nästan fått bilden att man alltid får en könssjukdom om man har oskyddat sex, och skulle kännas lite nervöst att bara lita på P-piller för graviditeten.
Pirjo Nylund

Sexualrådgivaren och ungdomsarbetaren Pirjo /SLUTAT svarar
29.07.2020
Hej,
Tack för frågan.
Med en ny partner är det alltid skäll att använda kondom. Om man är i lång relation, kan båda testa sig att inte nån av er ha en könssjukdom.
Könssjukdomar är bakterier eller virus. Könssjukdomarna smittas från oskyddad sex, vaginalt eller analt samlag eller oralsex. De flesta könssjukdomar ger inga symtom alls. Det ända sättet är att veta säkert är att testa sig. Könssjukdomar kan överföras om en slemhinna eller vissa typer  av kroppsvätskor (sperma,blod,slidekret mm.) kommer i kontakt  med en slemhinna. Slemmhinnor finns tex. på penis,i slida,i ändtarm och i svalget. Flera könssjukdomar kan ligga vilande i kroppen som virus oc blomma upp flera gånger under livet.
Könssjukdomar är inte ärftliga. Gravida mammor kan smitta barnet via förlossningen med herpes, klamydia tex. men då måste könssjkdomen vara i ett aktivt skede. Man kan ge skyddande antibiotika åt barnet före förlossningen.
Hoppas det här gav dig några svar på dina frågor.
Med vänlig hälsning Pirjo Nylund, sexualrådgivare, ungdomsarbetare