vibrator
18.01.2025
Hur många gånger är för mycket? Jag har en vibrator som jag använder varje dag flera gånger om dagen. Min klitoris är nu uppsvälld och beror det på vibratorn och hur mycket jag kommar på den? vibratorrr

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.01.2025
Hej,
Om din klitoris är uppsvälld och/eller öm så är det bäst att du håller lite paus åtminstone från den vibratorn du använder nu. Jag vet ju ingenting mer än det du skriver, så jag vet t.ex. inte vilken typ av vibrator det är eller hur ofta du använder den, men smärta och svullnad är ändå ett tecken på att vävnaden är irriterad så då får du försöka ge kroppen lite tid att återhämta sig. I normala fall brukar det lugna sig på ett par dagar.
Det finns nog inget direkt svar på hur många gånger som är "för mycket", utan det handlar mer om varför man onanerar. Om det är för att man är upphetsad eller för att man vill känna njutning så är det oftast helt normalt, medan om det är mer som en tvångsmässig handling som liknar mer ett beroende så är det kanske någonting man behöver reagera på. Det är kanske inte alltid så lätt att själv märka skillnaden mellan dessa men frågor som du kan ställa dig själv är t.ex. vad som händer om du inte onanerar en dag, blir du irriterad? stressad? Händer det att du avbokar andra planer för att du vill vara hemma och onanera o.s.v.
Med tanke på din ålder så är det inte ovanligt att man känner stor lust, så det behöver inte alls vara ett problem fast man vill göra det ofta. Men ge din kropp tid att återhämta sig emellan och se alltid till att din vibrator är ren.
Kram,
Tessi