Vill inte bli pappa
07.11.2022
hej jag och min flickvän hade sex och jag råkade komma i henne. jag vill inte ha ett barn redan hon tar mellan piller men hos säger att hon glömt att ta ett piller de senaste sju dagarna. tänk så vill hon inte göra abort. bert

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.11.2022
Hej,
Det är svårt att uttala sig om risken för att hon skall kunna bli gravid eftersom det beror lite på när under cykeln hon har glömt sitt piller. Om hon har glömt ett eller flera piller så finns det alltid en liten risk att hon får ägglossning och att hon kan bli gravid, och det är någonting man måste vara medveten om då man är sexuellt aktiv. Ansvaret för att undvika graviditet finns hos båda två.
Sannolikt är hon ändå mer skyddad trots att hon glömt ett piller än om hon inte skulle använda piller alls, men just nu finns inte så mycket annat ni kan göra än att vänta. Försök att slappna av (trots att jag vet att det är svårt) eftersom det att hon stressar över saken kan göra att hennes mens påverkas. OM det skulle vara så att hennes mens inte kommer då den borde göra det så skall hon testa sig, och på basen av det så får ni fundera vidare. Det du skriver om att du inte är redo att bli förälder ännu är helt normalt. Det är nog ytterst få i din ålder som är det eftersom det innebär ett väldigt stort ansvar. Men försök att inte ta ut den stressen i förskott, för vi vet inte ännu om det finns någon anledning till det.
Viktigt är det att ni ser till att ni i fortsättningen har kondomer till hands ifall det skulle hända flera gånger att hon glömmer sina piller.
Jag håller tummarna.
Kram,
Tessi