Vill komma
25.04.2022
Hej! Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart 1 år och vi älskar varandra jätte mycket. Vi har sex ganska ofta och han kommer ju allt jämt, men jag har otroligt svårt att komma. Liksom om jag är själv och onanerar kommer jag lätt men det är som att jag blir "nervös" och inte kan komma framför honom. Nu säger jag inte att han är dålig på det han gör untan tvärt om. Jag är alltid nöjd med vårat sex och vi har bra kommunikation. I början brydde jag mig inte i att jag aldrig kom, men nu när det gått en längre tid har jag börjat känna behov av att få komma när vi har sex. Vi har pratat om att jag har svårt att komma och han funderar vad han skulle kunna göra för att jag ska komma. Har läst på lite och vi har testat olika metoder men jag kommer inte hur länge vi än håller på. Kan ni tipsa om något som skulle göra att jag skulle ha lättare att komma framför/med honom? Eller är det något fel på mig? desperat

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.04.2022
Hej,
Det är en bra fråga du ställer, och jag vill börja med att konstatera att det inte är något fel på dig, och att det antagligen inte handlar om att någon av er skulle "göra fel" utan sex - precis som många andra saker - är ett område man utvecklas inom så länge man lever bara man tillåter det.
Jag förstår precis vad du menar med att orgasmen för dig inte har haft så hög prioritet från början eftersom sex har varit roligt och skönt i största allmänhet, men att det skulle vara roligt att ändå ha möjligheten att komma de gånger som det känns så. Fördelen i detta fall är ju att vi VET att du KAN komma, eftersom du skriver att du kommer ganska snabbt då du är själv. Så vi vet att den sidan funkar då du är ensam och att det i sig inte är någonting du måste lära dig.
Jag tror precis som du att det handlar mest om en mental spärr, att tillåta sig själv att komma tillsammans med någon annan - och det är inte helt viljestyrt. Om det skulle vara så enkelt att slappna av och "bara komma" så skulle du antagligen redan ha gjort det. Du skriver att ni har bra sex och att ni kan kommunicera - och det ger väldigt goda förutsättningar att lyckas. (Här vill jag också påpeka hur bra det är att du inte har fejkat att du kommer - eftersom det skulle göra det betydligt svårare att reda upp om han hade trott att du har kommit hela tiden.)
Det finns nog ingen helt lätt eller exakt lösning på problemet, annat än att fortsätta eftersträva att ha bra sex. På sätt och vis är stressen i att försöka komma och inte lyckas negativ eftersom det gör sexet mer till en prestation, men samtidigt är det ju ganska självklart att det blir så. Det ni kan försöka komma ihåg är att det är få tjejer som kommer endast genom penetration, de flesta tjejer behöver någon form av klitorisstimulering för att få orgasm. Antingen så att man använder enbart händerna, använder händerna samtidigt som man har penetrativt sex eller att man har sex i en sådan ställning där klitoris stimuleras samtidigt som man har penetrativt sex.
Så börja t.ex. med att fundera över hur du gör då du är ensam. Vilken typ av beröring använder du dig av då? Och finns det någonting specifikt som du "stressar" över i att få orgasm med din kille? (Ibland kan det t.ex. vara någonting så "litet" som att man inte vill att ens partner skall se ens ansiktsuttryck då man kommer och att det i sig leder till att det blir svårt att komma.) Jag tror att det är bra om man är medveten om vilka "rädslor" man har på den fronten för då är det lättare att lösa dem. Ett ganska konkret tips är att ha det alldeles mörkt i rummet där ni har sex eftersom man då skärper alla andra sinnen (känsel, hörsel) samtidigt som pressen minskar lite då man inte ser varandra. Så vissa gånger kan det upplevas som ännu mer intimt att ha sex i totalt mörker än i ljus eftersom man använder andra sinnen.
Jag tycker inte heller att du skall vara rädd för att visa honom hur du vill bli smekt, eller att smeka dig själv tillsammans med honom. Och det är också en sak som kan kännas lättare att göra då det är helt mörkt om man annars känner sig lite självmedveten. Försök att inte tänka på orgasmen som en prestation eller någonting som "ni inte får att lyckas" utan tänk istället på det som att det är ert gemensamma mål - som ni kommer att komma till.
I t.ex. citymarket finns det några olika vibratorer (kostar runt 25 euro), så om det känns som ett alternativ så kan ni testa det. De är inte superavancerade men ändå helt okej. En ställning som funkar för vissa är också att tjejen sitter gränsle över killen men att han också sitter (så man har ansiktena mot varandra). Då kan tjejen bestämma tempo och rytm och det att båda två sitter gör att klitoris stimuleras mer än i andra ställningar.
Jag hoppas att du fick något tips om hur ni kan gå vidare. Men jag tror också att den bästa förutsättningen är att ni fortsätter att tala med varandra och njuta av varandra. Det kommer att hända.
Lycka till!
Kram,
Tessi