Vinelle sprucken kondom
22.02.2025
Hej
Äter dubbel dos Vinelle sedan 1 månad tillbaka, har ätit vanlig dos i 3 månader innan dess. Jag hade sex med min kille och kondomen vi hade gick sönder. Han hade inte kommit när vi märkte det, men nu är jag så himla nojjig. Ska jag ta akut p-piller?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.02.2025
Hej,
Varför äter du en dubbla dos Vinelle? Om detta är någonting som du själv har kommit på så skall du genast sluta med det. Att ta dubbel dos av dina piller gör dig inte dubbelt så säker, men ökar garanterat biverkningarna och eftersom de inte är tänkta att ätas på det sättet så kan det finnas många risker med det. Alla läkemedel skall användas enligt antingen läkarens ordination eller enligt anvisningarna som finns i bipacksedeln - annars kan det inte garanteras att det sker tryggt, och man kan aldrig börja ordinera en egen dos åt sig av någon medicin "bara för att". Så sluta omedelbart och återgå till att använda dem som de ska användas.
Om du använder Vinelle enligt föreskrifterna som finns i bipacksedeln så ÄR du säker, och då behöver du inte använda kondom. (om man inte gör det för att skydda sig mot sexuellt överförbara sjukdomar:) Så även om kondomen sprack så är det ytterst osannolikt att du skulle bli gravid. Du skall i nuläget inte ta något akut p-piller eftersom din hormonnivå sannolikt redan är väldigt avvikande av att du tagit dubbel dos Vinelle.
Jag tycker att du skall gå och tala med någon på en ungdomsmottagning som kan berätta för dig hur pillren fungerar och hur graviditeter uppstår, så att du får en bättre förståelse för din kropp och då kan slappna av mer.
Hälsningar
Tessi