Ballhår
07.01.2018
Hejj.. Jag e en kille på 13år och har ca.13cm penis. Jag har jättemycket "ballhår" ca 3cm. Ska jag raka det eller låta det vara? Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.01.2018
Hej Anonym!
När det gäller ballhår (könsbehåring) så är smaken som baken, alla har sina egna åsikter om hur det borde se ut. Alla har vi faktiskt olika mycket också, vissa har en liten ljus buske, andra har nästan som päls även ner över låren och runt analen.
Men bara för att "folk i allmänhet" - och framförallt inom porrindustrin - ofta har rakat bort allt, så är det egentligen inte så fräscht som det låter, speciellt inte för killar. Se, könsbehåringen är viktig för att hålla pungen kyld, för spermierna behöver en miljö på 36 grader (alltså svalare än resten av kroppen) för att hållas livsdugliga och välmående. Så då funkar könshåret som luftkonditionering, som en luftkudde runt pungen för att hålla den svalare. Dessutom skyddar könshåret mot friktion, alltså att hudlagren skaver mot varandra eller mot kalsingarna och byxorna, och föser bort lite svett och fukt som annars kan irritera den känsliga huden på hela området mellan benen. Rakar man bort könshåret helt, så kan man få vissa problem med att den vassa utväxten sedan ger skavsår eller inflammerade hårsäckar eller inåtväxande hårstrån. Men där är det också också individuellt, vissa har inga problem alls och andra är det pest och pina för.
Men man behöver inte ha en djungel mellan benen för det, utan det går bra att snygga till det med en sax - akta bara så att du inte klipper i huden. Framtida flickvänner kan eventuellt ha någon åsikt om saken, men många tjejer har faktiskt ingen skillnad, det är ju killen de vill ha, oavsett hur han ser ut mellan benen ;)
kram, Liselott