Förhud sitter fast under ollonet
11.09.2017
Jag drog ner min förhud för första gången och den jag kan inte dra upp min förhud igen, förhuden typ en halv cm under ollonet är svullen och gör ont ifall man tar på huden

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.09.2017
Hej.
Testa med att skölja din penis med svalt vatten, så att den drar ihop sig så mycket det går. Om förhuden trots detta inte går att dra tillbaka över ollonet så kan du försöka smörja den med matolja/kokosolja eller glidmedel. Om den trots det inte går att dra tillbaka så tycker jag att du skall tala med din skolsköterska eller med en läkare.
Det är ganska normalt att huden på ollonet kan bli svullen och irriterad om inte förhuden finns där som skydd. Därför är det nog viktigt att förhuden hålls rörlig. Tveka inte att ringa och boka en läkartid om det skulle behövas. Jag förstår att det kan kännas jobbigt för en kille i din ålder att åka och visa upp din penis för en läkare men du kan vara helt säker på att det varken är den första eller sista som läkaren ser. Inget att skämmas över.
Kram
Tessi