frågan
10.06.2016
Hej jag har en fråga om snoppen. Jag har varit puberteten sen jag var 13. Och jag har basröst och är lång men min snopp har inte blivit så stor. den växte i början men är fortfarande liten tycker jag. ja är rädd att den inte blir större. är det normalt i min ålder?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.06.2016
Hej.
Det är nog mycket möjligt att din penis kommer att utvecklas och växa ännu. Ofta går utvecklingen till så att man får tillväxtspurter på olika områden. Ena stunden kanske det är på längden man växer, och andra stunden är det rösten som djupnar eller penisen som växer. Högstadie och gymnasielärare brukar ganska ofta märka det, att killarna kan se ut, eller låta helt annorlunda då de kommer tillbaka från sommarlovet, trots att det tidsmässigt bara är en kort period det är frågan om.
Eftersom jag inte känner till några andra detaljer om din tillväxt. t.ex. hur det står till med kroppsbehåring, om dina testiklar har vuxit o.s.v. så är det svårt att veta med säkerhet. Men jag skulle nog rekommendera att du bara tog det lugnt och hade tålamod ännu, det är mycket möjligt att penisen ännu kommer att växa.
Kram
Tessi