Hår på pungen men penis växer inte
23.07.2017
Hej
Jag är bekymrad. Jag är en 15årige kille. Jag har fått hår under armarna och på pungen. MEN min penis växer inte iknl testiklarna. Skriv någon som vet varför? ärförvirrad

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.07.2017
Hej!
Vet du jag läste just om puberteten i allmänhet att ordningsföljden oftast brukar vara så för pojkar att först börjar könshåret växa, sedan testiklarna och sist snoppen, upp till först två år efter att testiklarna börjat växa. Vi är alla lite olika, utvecklar olika saker i olika ordning och vid olika tidpunkter och olika snabbt, så det finns inget som säger att du borde vara färdig vid 15 år fyllda. Vissa tar det längre för, andra är snabbare, vissa börjar tidigare och andra senare - och det finns inget sätt att förutsäga när det borde ske. Det här finns färdigprogrammerat i dina gener och du kan inte påverka det på något vis. Eventuellt kan pappas eller bröders utveckling ge en hint om hur det kanske kommer att vara för dig, men även syskon kan utvecklas helt olika - och kanske farsan inte ens kommer ihåg hur gammal han var när hans snopp började växa.
Hur din pubertet och utveckling framskrider borde ha checkats i den stora hälsokontrollen vid skolhälsovårdaren under 8:an, men du kan bra gå och fundera lite med henne ifall du ännu är orolig när vårterminen kommer. Högst troligen växer du precis så snabbt som just din kropp är färdigbestämd att göra, men det skadar inte att följa med lite, mest för att slippa oroa sig för att man skulle vara annorlunda eller att något är fel. Troligen är det bara en dos tålamod du behöver.
Hälsar Liselott