Hård finne
01.10.2017
Hej. Jag har en jag vet inte vad jag ska kalla den för men det är typ som en finne fast lite hård då. Jag vet inte vad det är.. jag har haft den kanske i 3 månader, när jag pillar på den och försöker klämma den så går det inte. Jag var på akuten för inte jätte länge sen och då handlade det om något annat på pungen hade lite ont bara, men då frågade jag henne om var det var hon sa att det är vanligt och försvinner av sig själv. Vad kan det vara? Ska söka hjälp på måndag. Mvh Denis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2017
Hej,
Jag tror att det är en vanlig finne, eller inflammerad talgkörtel/hårsäck du har. De kan sitta kvar ganska länge, men brukar försvinna av sig själva. Anledningen till att de märks så bra är ju att det på penisen och pungen inte finns något underhudsfett, så alla små inflammationer i huden blir mer framträdande.
Om du har ont eller om irritationen skulle bli värre så tycker jag att du skall visa upp "finnen" för någon läkare eller sjukskötare. Men annars får du nog bara följa med. Håll huden ren och torr och undvik att klämma på den eftersom det med stor sannolikhet bara gör irritationen värre och gör att det tar längre tid innan huden läker.
Kram
Tessi