Knöl i pungen
19.06.2016
Hej jag har hittat en mjuk knöl på översidan av min ena testikel. (den känns ifrånskild av själva tesrikeln)
Hur som helst så ändrar den storlek ganska ofta där den brukar verka lite i samband med att den krymper och vara öm när den är lite större. Har även lyst med en ficklampa igenom den och den är klart genomlysbar. Vad kan detta vara? Vågar heller inte berätta för mina föräldrar..
15 år gammal.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.06.2016
Hej.
Olika knölar i pungen brukar för det mesta vara helt ofarliga, de är alltså oftast inte cancer utan utan varicocele, en sorts "åderbråck" i testikeln. Ofta är det ett litet nystan av blodkärl som kör att det känns som en knöl, och knölen brukar kännas mjuk, precis som du beskriver.
Men även om "nystanet" är ofarligt, så är det viktigt att en läkare undersöker dig för att kunna ställa en säker diagnos, och för att kunna avgöra om det behöver behandlas. Så det jag tycker att du skall göra nu är att googla fram numret till närmaste ungdomsmottagning och ringa och tala med dem. Det skulle vara bra om du fick träffa en läkare så fort som möjligt, så vet du att du kan slappna av och pusta ut efter det. Det skulle ju vara synd om hela sommaren gick åt till att fundera över någonting som annars gick att undersöka och ta ställning till på 30 minuter.
Du behöver inte berätta för dina föräldrar i detta skede om du inte vill, men å andra sidan är jag säker på att de skulle vara förstående och vilja hjälpa till om de visste att du oroade dig över någonting.
Men ring och boka en läkartid redan idag, så hinner du njuta av sommaren sen :)
Kram
Tessi