Kommer för snabbt
20.03.2017
Hej!
Jag har haft problem vid samlag på grund av att jag kommer för snabbt, utan kondom kommer jag efter bara ca 30 sekunder och med kondom tar det runt 1-2 minuter.
Jag har haft trång förhud som liten men det har blivit bättre senaste året, har kort kuksträng men den har tämjt sig, så har ett ganska känsligt ollon vid beröring. Detta är jättejobbigt och skulle verkligen vilja ha tips på vad jag kan göra för att inte komma så snabbt. Andreas.E

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.03.2017
Hej,
Precis som du skriver så kan det inverka på att du kommer lätt/snabbt eftersom ditt ollon är väldigt känsligt till följd av att du har haft trång förhud. Men många killar kan ha samma problem trots att de inte har haft några problem med förhuden. Då man är ung och kåt så händer det ganska lätt att man kommer för snabbt.
Jag kan i och för sig förstå att du vill hålla på i längre än ½-2 minuter, men du skall komma ihåg att genomsnittssamlaget faktiskt inte heller är speciellt långt, ca 3-7 minuter. Det gäller alltså själva samlaget och då är inte för- eller efterspel medräknat.
Det finns saker du kan försöka för att få dig att hålla ut längre, men en annan viktig sak att fokusera på är förspelet, eller egentligen allt det andra som inte handlar om själva penetrationen. Det finns ju massor av olika sätt som du kan tillfredsställa din partner, med både tunga och händer - innan ni kommer så långt som till penetrationen. Om du lyckas tillfredsställa din partner på andra sätt så gör det kanske inte så mycket fast själva samlaget inte blir så långt.
Men som sagt, jag förstår att du själv gärna skulle vilja hålla på längre. Det du kan göra är antingen att testa en bedövande gel som tar bort lite av känseln från ollonet så att du inte är så superkänslig (det kan köpas på nätet eller från sexbutiker) eller så kan du försöka träna upp din självkontroll. Då du har samlag (eller då du runkar) och känner att du närmar dig orgasm så drar du dig ur och väntar ett tag innan du fortsätter, sen då du pånytt närmar dig så avbryter du igen o.s.v. Förhoppningen är att dukommer att lära dig att kontrollera och hålla tillbaka din utlösning lite. Det kommer inte att gå över en natt, men med tiden kan det ge resultat. Med tiden brukar det ofta lösa sig lite av sig själv också, man är helt enkelt oftast inte lika snabb då man blir äldre.
Kom ihåg att du är lååångt ifrån ensam om detta, men det är ju sällan någonting som killar skryter med. Du skall absolut inte jämföra ett riktigt samlag med någonting du har sett på porrfilm. Samlagen på film räcker hur länge som helst, men det beror ju också på att de filmas in under flera dagar, och ofta med flera olika kameror så att samma scen kan klippas ihop från olika vinklar och får det hela att verka som att de håller på i evigheter. De flesta mottagare skulle ha rejäla skavsår om alla samlag tog så länge.
Så ta det lugnt. Du är helt normal, men du kan försöka påverka det själv. Vill du ta upp saken med en läkare så kan du göra det, det är inte alls en ovanlig orsak att besöka läkare och det är ingenting du behöver skämmas över. Men genom att tala om saken med din partner så tror jag också att lite av pressen kan försvinna och då kanske det känns lättare för dig.
Kram
Tessi