Omskärelse. Behöver snabbt svar!
15.03.2016
Jag ska omskära mig pga trång förhud och har en snabb fråga angående det: var exakt skär dom? Tar dom bort skinne ända från roten? Isåfall förlorar jag ju gansla mycket omkrets på penisen ocj det skulle jag int vilja. Elller skär dom bara förhuden? Hur brukar man göra? Behöver ett snabbt svar!! Tack för att ni finns!! Kevin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.03.2016
Hej.
Jag kan naturligtvis inte svara med 100% säkerhet på hur kirurgen kommer att göra just din omskärelse, eftersom jag inte känner till ditt fall. Därför svarar jag generellt.
Då man gör en omskärelse p.g.a. trång förhud kan man antingen skära bort hela förhuden, eller göra ett snitt i förhuden för att den inte skall vara så trång. Att bara göra ett snitt låter ju skonsammare, men nackdelen är att huden då ofta läker ihop pånytt och då kan bli t.o.m. ännu trängre p.g.a. ärrbildningen.
Det andra alternativet är att man opererar bort en större del, eller hela förhuden. Men det är ju ändå själva förhuden som opereras bort, inte all hud ända ner till penisroten. Med andra ord den del av huden som man normalt kan röra fram och tillbaka.
Du kommer knappast att mista så mycket i omkrets, och istället får du ju en penis som förhoppningsvis är problemfri framöver. Under själva ingreppet får du bedövning, och efteråt får du ta värkmediciner. Upp till 2 veckor kan det förekomma smärta och irritation, men då operationssåret har läkt så brukar resultatet vara fint.
Jag tycker att du nu skall skriva ner alla dina frågor som du har så att du säkert kommer ihåg att fråga allting av kirurgen sen då du är där. Det blir lätt så att man glömmer bort vad man skall fråga eller att det känns för pinsamt sen då man är där, men om du har det på papper så blir det mer som att du läser från ett manus och då behöver du inte känna dig pinsam för du kan tänka att du måste läsa upp alla frågor för de finns på ditt papper. Jag hoppas att du förstår hur jag menar :)
Det kommer nog att gå bra. Jag förstår så väl att du känner oro då de skall klippa och klistra i just den delen av din kropp, men de vet nog vad de gör.
Kram
Tessi