Problem med kuken
14.06.2016
Hej!
Jag har haft problem med ståndet under en längre tid. Till en början har det varit på grund av att jag ständigt runkade för mycket (3 gånger om dagen). Detta gjorde i sin tur att min sexlust minskad likväl som min penis inte blev lika stor som den brukade, alltså krympte med 2-3 cm på grund av att jag inte var lika upphetsad. Detta fortsatte trots allt eftersom jag ändå kunde få utlösning och njutning.
Problemet ligger nu att trots att jag börjat sluta med porr likväl som att runka lika ofta (cirka 1 gång i veckan på grund av att jag har flickvän) händer det fortfarande att min kuk inte når full erektion. Detta är väldigt frustrerande inte bara för mig utan även för min flickvän som vet att den kan bli större. Den blir inte heller lika hård som för vilket skapar ytterligare frustration dessutom slaknar den lätt om den inte får stimulering.
Jag har redan besökt doktorn och har inga hälsoproblem, testosteron nivåerna är perfekta likväl min hälsa. Jag tvivlar starkt på att jag har prestationsångest eftersom att vi redan varit över det stadiet för längesen.
Jag undrar vad jag bör göra för att nå full erektion utan att tappa ståndet samt få ett hårdare stånd. Dessutom hade det varit bra om sexlusten blev starkare. Slakballe

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.06.2016
Hej.
Det finns ganska mycket saker som jag skulle vilja fråga dig om för att bättre kunna försöka reda ut vad problemet kan vara och hur det kan hjälpas. Men nu får jag nöja mig med den informationen jag har. Jag kan börja med att konstatera att det inte nödvändigtvis är frågan om ett problem eller en sjukdom om det händer någon gång att ståndet inte är så hårt som det varit tidigare, eller man har problem att bibehålla ståndet genom hela akten. Det är helt enkelt en sån sak som kan hända vem som helst nån gång, eller under vissa perioder. Så man kan börja med att försöka hålla sig lugn och inte ta ut några sorger i förskott.
Du skriver att du har haft problemet under en längre tid, och att du har varit till en läkare och blivit undersökt men det har konstaterats att du är frisk. Nå - det i sig är ju någonting vi skall vara glada över. Då finns det ingen anledning att tro att det nödvändigtvis skulle vara ett bestående problem.
Du skriver att du förr runkade ca. 3 ggr/dag, men att du nu runkar ca 1gg/vecka eftersom du har flickvän. Så hur ofta har ni sex? Och upplever du att du kan tala med henne om ert sexliv?
Jag tror att din situation har flera olika bidragande faktorer. Dels din ålder. Det är möjligt att den värsta tonårs-hormoncirkusen är över, och att du därför inte är riktigt lika kåt hela tiden som du var t.ex. för ett år sedan. Det behöver inte betyda att någonting är fel. Dels är det ett faktum att sexlusten är någonting som varierar från en period till en annan. Ibland räcker det kanske att ha sex en gång i veckan, eller en gång i månaden, medan man andra perioder vill ha sex flera gånger per dag. Det är ju inte meningen att man skall "tvinga" sin kropp att bli upphetsad och vilja ha sex flera gånger om dagen bara för att "det har varit så förr" och "det hör till". Poängen är väl att du skall ha sex då du är upphetsad - inte för att du tycker att du borde vara upphetsad? Förstår du skillnaden?
Jag tror att det är ganska vanligt att man använder sitt sexliv som en sorts måttstock på hur bra relation man har. Här kan jag konstatera att det inte nödvändigtvis har någonting alls att göra med att man har ett bra sexliv eller en bra relation även om man skulle ha sex flera gånger per dag. Det KAN betyda att allt är bra, men det kan också betyda att man lurar både sig själv och sin partner.
Sexuell lust är ju en alldeles fantastisk känsla, så jag kan naturligtvis förstå om du saknar den nu då den inte känns lika stark. Men jag tror egentligen inte att det är någonting som är fel. Jag tror helt enkelt att du är i en sån period just nu då din sexuella lust är mindre än den var tidigare. Det kan hända att det är bara tillfälligt - men det kan också hända att det vara bara tillfälligt att du var så jättekåt som du var tidigare. Är det inte möjligt att det är så att du helt enkelt tycker om tanken på att vara superupphetsad och komma 3ggr/dag, och att du har vant dig vid den tanken, men att om du verkligen lyssnar på vad din kropp vill - så kanske det skulle räcka med att ha sex mer sällan?
Jag tycker att du skall försöka tala med din flickvän om hur du mår, och hur du känner. Sen tycker jag att det viktigaste skulle vara är att du lyssnar på vad din kropp vill - inte på vad ditt huvud säger att den borde vilja. Var nära varandra och försök att verkligen känna efter hur det känns i dig. För jag tror att de gånger din kropp verkligen vill ha sex så kommer den att vara helt med på noterna.
Om du ändå känner att du skulle vilja ha någon form av konkret hjälp så kan du testa t.ex. penisringar, som man trär kring roten på penis då man har stånd, och ringen hjälper till att hålla blodet kvar i penisen så att erektionen bibehålls bättre. Penisringar kan du t.ex. köpa på nätet, i sexbutiker eller i vissa fall på apoteket.
Du skriver också att du inte tror att det handlar om prestationsångest, eftersom ni är förbi det stadiet. Men prestationsångest behöver inte handla bara om att du "låser" dig då du skall visa upp att du duger för din flickvän. Prestationsångest kan också handla om att du själv VILL bli stenhård, men vet att det kanske har varit lite si och så med ståndet på senaste tiden och då blir du nervös över att det inte skall lyckas denna gång heller och därför blir situationen ännu mer laddad och det blir ännu svårare att bli hård. Prestationsångest kan alltså handla bara om dina egna förväntningar också, inte bara din flickväns.
Åh, det blev ett jättelångt svar. Som sagt. Det skulle vara lättare att diskutera saken IRL, då skulle jag kunna ställa frågor och vara säker på att förstå allting. Men jag tror alltså att det du behöver göra nu är att ta det lugnt, sluta stressa din kropp och tala med din flickvän. Då du slutar ställa så höga krav på dig själv sexuellt så kommer du att märka att lusten och förmågan visst finns kvar. Så sluta oroa dig och försök istället att njuta av att vara ung och frisk.
Kram
Tessi