Rink pornographi problem
17.02.2025
Hej jag är en 16 årig kille jag har runkat sen jag var tolv år och jag kan göra det från en till fyra gånger per dag. Jag har problem med Pornografi och att jag runkar alldeles för mycket åt nästan vem som helst. Skulle behöva veta hur jag kan få hjälp.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.02.2025
Hej,
På basen av det du skriver så får jag uppfattningen av att du själv oroar dig över din porrkonsumtion, och det är förstås någonting som du kan behöva diskutera med någon. Jag känner inte så bra till hur systemet fungerar i ditt land om när och hur man kan bli hänvisad till terapi, så mitt råd är först och främst att gå och diskutera saken vid en ungdomsmottagning.
Då det kommer till onani är det ingenting oroväckande i sig fast man onanerar 1-4 ggr/dag, och inte heller att man tittar på porr - men det blir ett problem om det utvecklas till ett beroende. Kännetecken på att du kan ha ett problematiskt förhållande till onani/porr är t.ex. att du får svårt att få andra saker gjorda om du inte får din "fix" först, eller att du börjar lämna bort andra fritidsintressen för att du bara vill ha tid för ditt beroende.I porrberoende är det också vanligt (precis som i vilket beroende som helst) att man måste "öka dosen" för att nå upp till samma nivå av tillfredsställelse, t.ex. så att det material man ser på måste bli grövre eller mer extremt för att det annars inte räcker till. Händer det t.ex. att du runkar helt utan att titta på porr eller måste du titta på porr samtidigt?
Men både att runka och att titta på porr kan också vara helt oproblematiskt även om det skulle ske varje dag. Det är kanske tvångsmässigheten i det som säger mer om huruvida det är ett beroende eller inte. Börja därför med att gå och tala med någon på ungdomsmottagningen, så kan de säkert ge dig information om vart du kan vända dig för att få t.ex. terapi.
Kram,
Tessi