Rött ollon efter sex
01.07.2018
Hej, jag och min flickvän har haft sex och nu mär vi har de brukar ja ibland få som röda prickar spm de sen går över o de lostnar lite hud som ett skavsår typ men det känns inte något och så blir jag lite röd på ollonet med (röd blir jag om jag runkar med) sen har jag fått ett jättelitet sår typ som tar lite tid och läka kan nån hjälpa mig Helpmeplease

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.07.2018
Hej Helpmeplease!
Ingen fara, det här är alldeles normalt. Vissa killar har bara en tendens att anstränga ollonet under sex - kanske har de känsligare ollon eller tunnare hud på dem eller något. Det som händer är i alla fall att småsmå blodkärl går sönder av allt tyngande och nötande under sex, men de reparerar sig snabbt sedan. Man kunde kanske likna det lite vid sugmärken på halsen, bara att huden och slemhinnan på ollonet är såå mycket tunnare och känsligare. Det förklarar också att det skaver loss lite hud. Så länge det inte gör ont eller stör på något vis, så behöver du inte göra något åt det. Kanske kan du kolla om det är någon viss ställning där det händer oftare, tex att du stöter emot hennes cervix, men så länge det inte stör dig så är det bara att tuta och köra.
Angående såret dock, så kan du pröva lägga en smula Bepanthen eller liknande sårvårdande salva på såret. Det kan hända att det inte riktigt får läka ifred ifall du har sex/självsex igen innan det läkt, så om du kan, försök med lite avhållsamhet ett par-tre dagar så att det får läka ordentligt. Eventuellt kan återkommande sår på ollonet eller förhuden bero på att det är lite för tight där, tex att ollonsträngen är för spänd. Kolla om du tycker att så är fallet, i så fall kan en läkare fixa det med lokalbedövning och ett par snitt med skalpell på några minuter. Andra vanliga orsaker till återkommande sår är att det av någon anledning skaver eller skavs just där, tex av en jeansdragkedja eller flickvännens naglar - men det tycker jag du skulle ha märkt av i så fall.
Hoppas såret snart läker, och resten behöver du som sagt inte bry dig om :)
Kram, Liselott