Sperma luktar
18.09.2017
Jag har märkt att när jag kommer så luktar det en blandning av klorin och äcklig odör. Har även haft lite spänningar i prostatan och ont nån gång ibland i pungen samt prostatan. Ingen regelbunden smärta och absolut inte överdrivet smärtsam, mer som lätt smärta.
Är orolig ifall det kan vara något jag bör vara orolig över men missar eftersom att jag är oerfaren när det kommer till just sjukdomar av denna sort. Påverkar det mina hormoner så som mitt testosteron? För jag har känt mig lite nedstämd, dålig sexlust, trött osv. Eller är det bara en tillfällighet på grund av allt runt omkring.
Vad tycker ni att jag borde göra och om jag skulle besöka en doktor vad kommer jag få göra? riw
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
19.09.2017
Hejsan,
sperma har alltid en speciell lukt, som påminner det du beskriver. Men, symtomen som du beskriver låter lite som prostatainflammation. Det kan ju komma av sig själv, eller tex av kyla, för lite sädesuttömningar. Finns det möjlighet, att du kunde ha fått en könssjukdom, dvs har du haft oskyddat sex? Då bör du nog besöka läkare för att ta tester, men om inte detta är fallet, kunde du ju först pröva med en kur ngt anti-inflammatoriskt värkmedicin s.s Burana (verksamma ämnet ibuprofen) tex i två veckors tid. tex 800mg x 3 per dag. Om inte symtomen försvinner, besök en läkare. Prostatainflammation är ingen desto mera farligt, men obehagligt. Det hjälper att undvika om man håller sig varm och har sex tillräckligt ofta.
Mvh, Kristiina
uroterapeut, sexualrådgivare, barnmorska