Svällkropp
05.08.2016
Hej!
Jag funderar om man kan skada svällkropparna i penisen pga cykling (cykel med hård sits), ock isåfall vad ska man göra om det har hänt? Hemlig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.08.2016
Hej.
Det låter som om du tror att det finns anledning att misstänka att du har skadat dina svällkroppar på något sätt? Det skulle vara lättare att svara på din fråga om jag visste varför du undrar.
Skador på svällkropparna i penisen kan uppstå genom upprepade små trauman eller genom enstaka, större trauman, t.ex. slag eller sparkar mot penisen i samband med idrott eller liknande. Man kan märka av att man fått en skada på svällkroppen genom att det gör ont på den punkt i penisen som t.ex. fått ett slag. Det kan också kännas som en knöl, eller också kan penisen bli böjd. Böjningen beror på att det bildats ärrvävnad på stället.
Om det nu skulle vara så att du misstänker att det kan vara frågan om en skada i svällkroppen i din penis så tycker jag att du skall kontakta en läkare. Det är inte speciellt ovanligt att man får det, men det är inte alls alla som söker hjälp - trots att det finns flera olika sätt att behandla problemet på för att få bort ärrvävnaden.
Så jag rekommenderar att du kontaktar en läkare på hvc och går och diskuterar saken med hen, vid behov kan hen sedan skicka dig vidare till en urolog. Alternativt kan du boka tid direkt till en urolog på en privat läkarstation, men då kostar det förstås mer. Hur som helst tycker jag att du skall be om hjälp och se vad som kan göras. Det finns ingen orsak att gå omkring och lida i onödan. Skriv pånytt om det är någonting du ännu funderar över.
Kram
Tessi