svårt att få upp den
17.11.2016
Tja, Jag har sedan nästan 2 år tillbaka haft svårt att få stånd och även svårt att få den att hållas när den e uppe. Förut fick jag stånd ofta och hade inte alls några problem. Nuförtiden måste jag hålla på och stimulera lillen en bra stund innan han kommer upp, jättepinsamt när man är med en tjej och han inte liksom vaknar fast man är tvärkåt.
Förut så porrsurfade jag även rätt mycket, men knappt något alls mera.
Vill att "petter-niklas" ska vara lika energisk som förut.. whats the problem?
Har läst att om man tänker för mycket på att man inte får upp den så fortsätter det i en ond cirkel, men hur blir man kvitt det då isf? theD

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2016
Hej,
Jag kan försöka trösta dig med att konstatera att det är jättesällan som erektionsstörningar hos unga killar skulle bero på något fysiskt fel. Betydligt oftare är det så att problemet på ett eller annat sätt är psykiskt, ofta just som du skriver att man tänker så mycket på saken att det blir en ond cirkel.
Det låter som att dina levnadsvanor är sunda, och det är ju bra. Då har kroppen de bästa förutsättningarna att fungera.
Nu vet jag ju inte om du har en partner, eller om du är på egen hand. Men jag tror att det allra bästa skulle vara att du inte försöker "tvinga fram" någonting. Försök med andra ord att vänta med att runka tills du känner dig upphetsad och vill göra det, inte tvärtom (så att du börjar titta på porr eller runka för att bli upphetsad.) Och sedan runkar du eller smeker dig själv helt enkelt för att det känns skönt, försök att fokusera på känslan, hur det känns och vad som känns skönt. Om det inte känns skönt så är det bättre att lägga av och vänta på rätt tillfälle än att försöka tvinga fram någonting. Din kropp är trots allt inte en maskin.
Om du har en partner så kan jag förstå att det kan kännas jobbigt om du inte helt kan lita på ståndet, men försök även då att inte stressa upp dig, sätt fokus på att det skall vara skönt (för er båda) inte på ditt stånd. Om ståndet svajar till emellan så gör det ingenting, gör någonting annat under tiden och se om det kommer tillbaka. Fokusera på din partner så länge, på att göra det skönt för henne. Förhoppningsvis blir du ännu mer upphetsad av att se henne njuta, och då du inte bara koncentrerar dig på ditt eget kön så minskar det stressen på din egen "prestation".
Jag tror att det är viktigt att du ger sig själv tid, och inte ställer för höga krav på dig själv. Tänk inte på att "resultatet" skall vara att du kommer, utan resultatet skall vara att det känns skönt just medan du gör det.
Jag tycker inte heller att du skall vara rädd för att besöka en läkare eller urolog om du känner att situationen inte förbättras, även om jag inte tror att det är ett fysiskt fel så kan det vara skönt att få höra det av en läkare. Och läkare har definitivt hört samma fråga tidigare, eftersom det är mycket vanligare än man kunde tro bland killar i din ålder.
Men först och främst är det lugn och ro som gäller. Lita på att lusten nog kommer bara du inte stressar.
Kram
Tessi