Trång förhud
18.10.2016
Hej!
Jag har lite trång förhud och kan inte få ner den över ollonet. Jag ser ollonet tydligt och om det bara vore lite vidare så skulle jag kunna få ner förhuden. Innan sommaren kunde jag inte ens se ollonet och nu kan jag se ganska mycket. Problemet är att jag har blivit inbokad på omskärelse eftersom att när jag gjorde läkarbesöket så var det trängre. Jag undrar om jag borde avboka omskärelsen och kanske försöka tänja själv? Vilka alternativ har jag? Borg

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.10.2016
Hej.
Om du ännu inte får ner förhuden under ollonet så måste ju någonting ännu göras, men jag har svårt att veta på basen av det du skriver om det skulle "räcka" med en salva eller om du ändå behöver ingreppet. Jag kan inte uttala mig om hur mycket du på egen hand skulle lyckas tänja ut förhuden.
Jag tycker helt enkelt att du skall ta kontakt med samma läkare som har fattat beslutet att du skall opereras, och tala med hen. Då kan ni tillsammans diskutera om ni skall avvakta med operationen och se om du kan töja ut huden, eller om det är lika så bra att göra ingreppet redan nu. Ring och kolla upp saken.
Kram
Tessi