Växande knöl på penis
13.06.2018
Jag fick för en vecka sen en knöl i huden på penisen, mitt på skaftet. Det började som en väldigt öm liten knöl mitt på "sömmen" på undersidan av penisen.
Började läsa lite om att det troligtvis var en infekterad talgkörtel och att man kunde klämma den med fingrarna, när inget var kom ut så bestämde jag mig för att ignorera den ett tag.
Efter några dagar började jag klämma lite på den igen efter att ha googlat runt lite och fått samma resultat som föra gången, men fick inte ut något var då heller.
Vaknade idag och den är öm på samma ställe fast den nu har växt åt ena hållet så att det ser ut som en stor böld. Delen som har växt av svullnaden ömmar inte och kom över natten, ungefär lika stor som toppen av tummen, men är den är mjuk. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.06.2018
Hej.
Min gissning är den samma som din, att det är en inflammerad talgkörtel. Eftersom det inte finns något underhudsfett på penisen så syns alla svullnader ganska bra, bättre än om de fanns på andra delar av kroppen.
Om den är väldigt öm så tycker jag att du skall kontakta en ungdomsmottagning och diskutera saken med dem. I övrigt tycker jag helt enkelt att du skall låta den vara. Se till att hålla området rent och torrt - så tror jag att den kommer att försvinna av sig själv. Eftersom det är frågan om en inflammation så läker den sannolikt inte på en dag eller två - utan det kan ta mer tid än så, me det är inte allvarligt eller farligt på något sätt.
Du skriver att du försökt klämma på den men att ingenting har kommit ut. Och precis som med finnar i ansiktet så blir de ofta mer irriterade av att man försöker klämma dem om de sitter så pass djupt att det är svårt att få ut någonting ur dem.
Så ta det lugnt. Kontakta en ungdomsmottagning om du är orolig eller har ont, annars följer du bara med.
Kram
Tessi