Vit sak
24.12.2015
Jag har på penisskaftet en vit sak som ser ut som en finne, den är hård o har en liten "öppning" det gör inte ont. Vad är det?
Guest

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2015
Hej.
Jag tror att det är en talgkörtel du har på penisskaftet. Det är helt normalt och ALLA killar har dem. Talgkörtlar är alltså små körtlar i huden vars uppgift är att producera talg, ett fett som skall hålla huden mjuk och smidig och även hjälper till att motverka att skadliga bakterier får fotfäste. Så talgkörtlarna har med andra ord en viktig uppgift, men ibland händer det att de blir tilltäppta och då kan de bli lite större än normalt. Det är inte farligt och ingenting du behöver åtgärda eller bry dig om på något sätt. Oftas har man lust att klämma lite på knottrorna på penisen, men det skall man nog helt undvika eftersom de då kan bli irriterade eller inflammerde och på så sätt orsaka problem.
Bara att ta det lugnt och följa med situationen :)
Kram
Tessi