30 days
03.07.2018
Hej Jag hittade en diet på youtube. Vilket går ut på att du i 30 dagar äter bara en måltid per dag.måltiden får vara vad dom hällst och hur mycket dom hällst men det är bara rn gång om dagen. Jag undrar om detta är som en ätstörning och om jag efter dessa 30 dagar kommer gå upp all vikt jag gått ner när jag börjar äta vanligt igen ?? Mvh. Lotta

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.07.2018
Hej Mvh.Lotta!
Hm, jag blir nog genast på min vakt när jag hör om sådana här dieter. Dels för att de inte är förnuftiga, de tar inte alls hänsyn till hur kroppen fungerar. Och dels för att många av de här dieterna har någon form av ekonomiskt intresse som baktanke. Antingen att du ska köpa deras dyra bantningspiller eller gå med i deras dyra bantningskurser eller så att de kan tjäna på annat sätt på att tro på dem.
Om det tex handlar om en YouTube-video så kan människan ifråga som hittade på eller vill sprida den här dieten via YouTube både direkt och indirekt tjäna pengar på dig. Att nappa på en annorlunda diet och börja berätta om den kan vara ett sätt att sticka ut ur mängden av alla andra möjliga tubers och dietister som försöker slå igenom via den kanalen. Att få tittare och gillningar och följare (prenumeranter) är hur man får sponsorer, som betalar enligt visningar till den som gjort videon. Även den som hittat på hela dieten kan betala åt den som gjort videon så att hens diet ska spridas och marknadsföras av så många som möjligt. Även om det inte skulle vara så att personen som gjort videon får något för besväret, så får hen ändå känna sig som en som är invigd i just den här dietens mysterium och får njuta av känslan av att vara ett slags guru eller profet, någon som vet något inte andra vet. Så nä, jag skulle inte sätta mycket tilltro till något jag sett på YouTube.
Inte ens fastän personen ifråga skulle kalla sig dietist eller näringsterapeut eller annan vacker term. Det här för att det finns alldeles för många idag som bara låtsas, bara kallar sig tex näringsterapeut, för att det låter trovärdigt. Riktiga näringsterapeuter skulle aldrig i världen tala varmt för den där sortens diet, just för mitt första argument, att det inte är förnuftigt eftersom kroppen inte fungerar så!
Det som kroppen behöver är ett regelbundet intag av föda. Det här behöver den bland annat för att hjärnan ska fungera. Just exempelvis hjärnan gillar inte att blodsockernivåerna sjunker för lågt mellan måltiderna, då blir hjärnan trött, irriterad, ledsen och svåranvänd (svårare att koncentrera sig, lära in nytt osv). Hjärnan kan inte heller "äta" vadsomhelst, utan bara olika fetter - den kan inte använda tex sockerarter på samma sätt som resten av kroppen. Hjärnan är också så smart - precis som du skriver - att den fattar att får man bara ett skrovmål per dag, så gäller det att suga i sig och lagra så mycket man bara kan av den måltiden. För att bara få ett mål per dag signalerar åt hjärnan att ojoj, man kan inte lita på att det kommer mat imorgon, bäst att lägga i sparläge-spaken. Och precis som du skriver så tar det tid för hjärnan efter dieten att fatta och våga lita på att det kommer näring oftare och regelbundet, så den sparar hastigt upp större reserver, för det kan ju närsomhelst bli diettider igen. Eller svält, för hjärnan fungerar fortfarande som på stenåldern och mäter allt i jaktbyten och skörd.
Klart att man kanske minskar i omfång under en sådan här diet, eftersom mängden näring under ett dygn helt klart ändå är mindre, eftersom magsäcken inte rymmer hur mycket som helst. Men ett smart sätt är det definitivt inte, och risken för jojo-effekt efteråt är stor. Vill man promt gå ner i vikt, så gäller det att äta mindre än man gör av med. Det du som tonåring gör av med varje dag är 1) det du behöver för att överleva, tex att mjälten och hjärnan ska funka, 2) det du behöver för att tex motionera och få muskler och 3) det du behöver för att växa och utvecklas, tex bröst och hjärna. Du behöver alltså mer näring än en vuxen. Men det är inte så enkelt som att det är mängden som avgör. Du kan äta en himla massa kyckling och rotfrukter för att nå samma energimängd som en godispåse. Därför behöver du nödvändigtvis inte äta mindre för att gå ner i vikt, bara smartare. Då kan det också vara smart ibland av helt andra orsaker att ändå äta lite godis ibland för livsnjutandets skull. Den där glassen på bryggan i solskenet med kompisen kan vara 1000 gånger mer värdefull i ditt minne än den där decimalen lägre siffra på vågen.
Kram, Liselott