Adhd medecin å annat skit
20.11.2024
Jag har flera frågor men min mest centrala fråga i guess är varför när jag tar min adhd medecin (hemliga rutan första ordet) så smakar det illa eller spyr och känns som att talet sitter liksom i halsen om man tänker ovan för axlarna direkt där på den höjden i halsen jag får alltid förhöjd hjärtfrekvens då men int när ja tar de med vatten me jag har svårt med vatten..
Och jag har jätte svårt att få organsm hur ska jag få det hur vet jag när jag kommit (har int lärt mig mycket om sex för har int riktigt varit intresserad av sånt.. Speciellt int ställa frågor i klassen om sånt.) är de typ int svårt å få organsm när man har adhd typ för att man kan tänka på en planka elr sånt?
Hu ska ja få lättar orgasm när jag onani orinerar? (kan fan int stav rätt mitt på natten syni åt na ader håll)
Hu är det med de som har autism?
Och en ADD+autism?
Youngsheldon missy coooer

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.11.2024
Hej,
ADHD och sex, och i all synnerhet ADHD + sex för tjejer är ett område som det har forskats alldeles för lite i. Det man vet är ju att ADHD kan göra det svårare att finnas i själva stunden och att faktiskt fokusera på det man håller på med, vilket kan leda till att det blir svårare att bibehålla sin upphetsning. För vissa kan det hjälpa att t.ex. titta på någon form av porr samtidigt som de onanerar eftersom det hjälper dem att fokusera, eller bara att ha en väldigt specifik sexuell fantasi som hjälper till. Jag vet ju inte hur länge du har ätit dina nuvarande mediciner men det är rimligt att tänka att det tar upp till ett par månader innan men exakt kan säga hur de påverkar en. Det finns också personer som tycker att sex blir lättare då de använder mediciner eftersom de faktiskt kan fokusera bättre även på den saken då. Så dels kan själva ADHD:n påverka hur upphetsningen fungerar och därmed hur lätt det är att få orgasm.
Men sen är medicinerna i sig också en stor faktor. Det finns många som upplever att deras sexlust minskar med medicinerna, men det finns även de som upplever motsatsen - d.v.s. att den ökar. Alla tre faktorer, dvs, ADHD, mediciner och sexualitet är i sig själva jättekomplicerade och lägger man alla tre tillsammans så blir det nog väldigt många faktorer som kan påverka varandra. Lägger man sen ännu till det att du är i puberteten och precis nu håller på att utveckla denna sida av dig själv så finns det ännu mer frågetecken.
Det du skall tänka på är att det är DU som är expert på dig själv. Du är den enda som vet exakt hur det känns i dig själv. Sex ÄR viktigt (även om det avgjort inte är det viktigaste i världen) och du har rätt att eftersträva att vara tillfredsställd. Du frågar hur du skall veta om du får orgasm, och det finns väl egentligen inget exakt svar på det, annat än att du nog vet det då det inträffar. Lite på samma sätt som en nysning - du vet nog om du nyser eller inte). Jag vet förstås inte heller exakt hur du gör då du onanerar, men jag rekommenderar att du t.ex. köper en vibrator och bekantar dig med den om du inte ännu har gjort det. Nuförtiden kan man köpa dem i t.ex. Prisma, Citymarket eller på Normal, så man behöver inte ta sig till en sexbutik och det finns ingen åldersgräns på att köpa dem. Ge dig själv urtymme att lära känna dig själv och hur just DU gör för att njuta. Fantisera, läs eller titta på någonting upphetsande och köp en vibrator om du upplever att det behövs.
Då det kommer till det du skriver i hemliga rutan så tror jag inte att det har någonting att göra med din medicin, jag tror däremot att du har en infektion som kan behöva behandlas. Tala antingen med din skolhälsovårdare eller kontakta preventivrådgivningen så att de kan lägga remiss till en bakterieodling. Då du har en remiss kan du gå till laboratoriet. Där får du en bomullspinne och ett provrör och sedan får du gå på toaletten och ta provet själv (genom att föra in pinnen i slidan). Sedan lägger du pinnen i provröret och ger den till laboratorieskötaren. Några dagar senare får du ringa angående svaren och om det då finns någon infektion som behöver behandlas så får du recept eller anvisningar. Vissa infektioner kan gå över av sig själv, men andra behöver behandlas med receptbelagda mediciner och på basen av det du skriver så tycker jag att du skall kolla upp saken.
Många kramar,
Tessi