Aldrig mer igen!
23.10.2019
Hej Decibel. Jag är en 15 årig tjej. Jag har vänner som snusar o röker och dem är i min ålder liksom men dem gör det isf och inte jag för jag anser att det inte är bra för mig att röka och snusa men att hänga med dem är jätte kul liksom blir inte påverkads att dem gör sånt vilket är bra. Men bi satt på bussen igår påväg hem till ena tjejen och så frågade hon om jag ville smaka en snus som va väldigt otroligt stark liksom o då tänkte jag inte så sa jag Ja och direkt när jag la den i käften kände jag hur det börja snurra för mig jag la mig på min kompis för jag mådde skit dåligt plus att innan så åt vi mat så mådde väldigt illa oxå. Men iaf jag tog ut snusen 10 min efter ungefär och känner fortfarande att de snurrar och att jag når JÄTTE JÄTTE JÄTTE illa som att jag ska spy liksom. Jag gick ut tog luft och då gick snurrandet bort men jag mådde fortfarande illa och mitt problem är att jag fryser otroligt mycket helt ranson och mår fortfarnes väldigt illa jag vet inte vad jag ska gö för jag mår bra förutom att jag mår illa osv snälla hjälp mig vill må bra igen vill inte må illa, det känns som att jag nervösmårilla men är inte nervös! Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.10.2019
Hej.
Förlåt att du fick vänta på svaret. Vid det här laget har det nog slutat snurra redan och du mår knappast illa av det längre. Men det du beskriver är en ganska normal reaktion på nikotin. Snus innehåller förhållandevis mycket nikotin som åker rätt ut i blodet via den tunna huden i munnen.
Jag kan tänka att det är nästan bra att du fick en sådan reaktion på snuset, så vet du ju nu att det inte är någonting du behöver göra om. Ibland kan det vara svårt att veta vad man skall svara då man blir erbjuden tobak/snus om man inte vill ha - men ett bra och ärligt svar är att man inte vill ha - eftersom man inte tycker om det. Det är ju knappast nån som kan säga att du har fel.
Man lär sig så länge man lever, så ta lärdom av din upplevelse. Det har nog inga långvariga effekter på din kropp av att du testade snus en gång - men försök minnas hur det kändes så kan du behålla din beslutsamhet även i fortsättningen.
Kram
Tessi