Böcker
22.03.2017
Heej!! Denhär frågan kanske låter jätte barnslig, men det är faktiskt något som tär på mig jätte mycket.Jag gillar att läsa och läser ganska mycket (kommer i perioder) men när jag läser böcker speciellt romantik böcker så får jag alltid efteråt så att det är det ända jag kan tänka på. Vart jag än går. Och jag får även som en klump i magen och i halsen. Och jag vet inte hur jag ska beskriva aĺlt detta men det är inte roligt det känns nästan som att jag lever i en bubla efteråt och jag får lite som en känsla av att behöva spy.detta lämnar i kanske en vecka eller mera. Och det är jäätte störande för jag gillar att läsa men jag vill typ inte för jag vet hur det kommer bli efter åt. ...

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.04.2017
Hejsan, vi tycker inte att någon fråga är barnslig eller onödig. Vi finns till för er och försöker svara på era frågor <3
Jag kan säga att jag har exakt samma som du, speciellt om det är en bra bok som verkligen berört mig. Det är samma sak om jag ser en bra serie, som tex då jag kollade hela Skam, då hade jag nästan ångest första tiden när det var slut. Det var så eländigt då jag visste att nu har jag sett allt som finns att se för tillfället. Men sen går det ju över efter en tid. Jag tror du ska försöka att låta det ta en liten tid efter att du läst ut en jätte bra bok att det ska få kännas lite trist och som att du har bort något/någon. Det blir lite som att man mister en kär vän eller något liknande. Såklart känns det i hjärtat. Som en saknad eller sorg. Men låt det inte få fotfäste i dina tankar alltför länge, släpp det och gå vidare sen efter någon dag. Man får tvinga sig själv men det finns inget annat.
Ta en ny bok så kommer det nya karaktärer att leva sig in i. Men glöm inte bort det riktiga livet som sker här och nu. Jag vet av egen erfarenhet att jag har mycket lätt att försvinna in i bokens värld speciellt om jag mår lite dåligt på något sätt. Det blir alltid lite jobbigt när man ska tillbaka till verkligheten, men oftast är det ändå värt det för en så bra bok att man fastnar i den är helt underbart :)
Sluta inte läsa böcker på grund av detta, man får så mycket fint ut av att läsa böcker. Det bästa sällskapet och man får en massa härliga upplevelser. Men det är lite jobbigt när boken tar slut, det håller jag med om. Vissa böcker finns det ju flera av, som en hel serie. De samma personerna men med nya upplevelser.
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna