Dethär med träning.
03.07.2015
Heej DECIBEL!
Jag har flera gånger ställt frågor kring träning & kost,men har aldrig haft motivation till att börja träna.. Alltså just nu så har jag till att börja med slutat dricka energy drink och börjat äta t.ex. frukt ist för godis på Fredagar. Jag är väldigt sockerberoende och det stör också mig till att börja träna. Jag kan t.ex. på kvällen ligga och tänka på att jag nästa dag ska köra ett träningspass,men så nästa dag så känner man bara sötsuget och så slutar det med att man sitter där och äter en glass. Fast jag känner nog att det är inte ändå så svårt att sluta äta så mkt skit om ja ändå bestämmer mig för det.
Well..och så detdär med träning då. Är det bäst att träna på morgonen? Eller efter lunch kanske? Vad för sorts mat ska man äta efter att man har förbrännt? Typ såna frågor ställer jag till mig själv som gör att jag blir helt omotiverad. Sen dethär med att äta jättebra mat stör mig också,det är inte så lätt i vår familj att få den bästa tänkbara maten. Fast visst är det så att du kan träna och få gaaanska snabbt resultat om du äter regelbundet och minskar på snabbmat(äter inte alls sånt ofta), läskkedrycker och godis`? Tacksam för svar! :) xoxo

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
08.07.2015
Hej!
Nu har båda våra PT:n semester, så vi ska sammanställa lite av de råd och tips samt ge lite egen erfarenhet som svar åt dig, hoppas det är okej?
Okej, sommaren är inte den lättaste tiden på året att dels hitta motivation på och dels hålla sig från godsaker. För många innebär sommarlovet en extra stor satsning på avslappning och nöjen: sova länge, slöa i solen, samla härliga minnen genom att göra kul saker... Att då börja begränsa sig själv, kräva saker av sig själv, sparka sig själv i rumpan och ta sig i kragen är kanske svårare än när man annars också måste göra det för tex skolans skull.
Men å andra sidan, så har man kanske mera tid och fler möjligheter att träna och äta hälsosamt. Har man inte tider att passa som med ett sommarjobb, så kan man träna precis just då när lusten faller på. Då kan man också träna mycket lättare och med färre "tillställanden" och tillbehör. Far ut och cykla, simma några varv runt flytbryggan vid somstranden, spring genom skogen över stock och sten istället för längs vägen, kasta frisbee eller spela badminton med kompisarna, klipp gräset, gå på långpromenad och plocka blommor i dikeskanten, hoppa på studsmattan - allt är ju faktiskt träning och motion, du måste inte fara till gymmet eller gå på ett träningspass för att röra på dig. Möjligheterna är tusentals!
Kanske du inte ska planera så mycket, räkna så mycket, kräva så mycket, utan vara mera impulsiv och fantasifull. Kanske du inte vinner något alls på att fundera på tex om det lönar sig att träna före lunch och vad man borde äta efter träningen? Kanske sådana frågor bara ger dåligt samvete och fungerar hindrande på din motiviation? Kanske du blir mer motiverad av morötter än av piskor? Och morötterna kan vara att skaffa upplevelser medan du råkar träna samtidigt. Håll med om att det låter mycket roligare att cykla med kompisen till en ny simstrand på upptäcktsfärd än att genomföra ett träningspass med si och så många magmuskelövningar under 45 minuter? För under upptäcktsfärden kanske ni råkar cykla 27 kilometer och simma en halvtimme utan att tänka på att ni faktiskt tränar genom att göra det?
Vad beträffar maten, så finns där också en massa möjligheter. Köp eller plocka senare färska bär och frukter. Gör smaskiga och matiga sallader själv eller med kompisen - eller varför inte inspirera familjen? Grilla lök, paprika och majs tillsammans med korvarna/köttet. Skaffa en snygg vattenflaska som påminnelse om att dricka tillräckligt och hitta en bra salt-källa som just du gillar, om det så är mager fetaost eller salta nötter (risk vid värme att om man inte har salt i kroppen att binda vattnet med så spelar det ingen roll hur mycket vatten man dricker... om vi nu får någon värme den här sommaren alltså...). Gör det ROLIGT, helt enkelt, istället för att fokusera på vad du inte får, inte borde, måste avstå från och annat negativt. Och unna dig något gott ibland, för det vinner du mera livskvalitet på än du förlorar i gram vikt eller dåligt samvete. Är sommar för dig att sitta på bryggkanten och äta en glass i solnedgången, så är det det du ska göra för att skaffa livskvalitet. Inte vill du väl minnas sommaren som tiden då du borde ha gjort ditt och datt men hade dåligt samvete hela tiden heller?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna