GAH2
04.04.2016
Hej tack för svar på min senaste fråga GAH... om mina återkommande förkylningar.
Jag tänkte bara meddela att jag visst äter probiotika som du nämde. Jag äter något med 12 olika sorters bakterier i...
Du menar att jag borde släppa kontrollen på kosten, men det är ju såhär jag äter och vill inte äta på något annat sätt. Jag har koll på kcal intaget bara så att jag vet hur mycket jag förbrukar och hur mycket mat jag verkligen behöver få i mig. Annars har jag ingen susning om hur jag skall äta. Ja visst när jag varit sjuk så har jag tagit det lugnare med träningen endast teknik och enkla styrkepass med egen kroppsvikt och långa promenader i maklig takt. INGET pulshöjande!!!
Och ja jag förväntat mig att min kropp skall må bra av träning och hälsosam mat. Jag vill ge min kropp alla viktiga näringsämnen alla viktiga vitaminer mineraler som den behöver äter gärna ekologiskt och vill inte proppa i mig godis, chips, glass, kakor och andra sötsaker och snax. Bara genom att tänka på vad det innehåller kan ju göra en sjuk. Det är GIFT!
Men intressant dedär med tarmfloran nog undrar om man kan testa sig på något vis. Är det PH värde eller något liknande? Borde man kanske byta probiotica emellanåt tönkte om kroppen blir resistent.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.04.2016
Hej,
Jag vet faktiskt inte om det finns något pålitligt sätt att kontrollera om tarmfloran i tarmen är bra. Det låter ju bra att du äter probiotika och det låter ju verkligen som att du gör allting du kan för att bli/hållas frisk. Så jag har full förståelse om det känns frustrerande att ändå åka på infektioner så ofta.
Det finns en bra bok som handlar bl.a. om tarmens inblandning i vårt immunförsvar (forskaren som har skrivit boken menar t.ex. Att 80% av vårt immunförsvar sköts av/i tarmen.) Boken heter "Charmen med tarmen" och är skriven av en ung forskare som heter Giulia Enders. Boken är lättläst och jag tror säkert att du skulle tycka att flera grejer är intressanta, eftersom du verkar vara väldigt mån om behandla din kropp väl. Så jag rekommenderar den boken varmt!
Sen vet jag faktiskt inte riktigt vad er du kan göra som du inte redan har tänkt på själv. Det är klart att du kan tala med en läkare, eller en näringsterapeut men de har inte nödvändigtvis så mycket nytt att komma med. Det enda jag kan komma på att du kunde testa är att helt lämna bort gluten ur kosten och se om det skulle göra någon skillnad, men i ditt matexempel så framkommer det ju inte att du skulle äta speciellt mycket gluten just nu heller. Men det kanske är värt ett försök om inte annat.
Annars får jag bara försöka be dig ha tålamod. Jag vet av personlig erfarenhet hur tungt det är att inte känna att man har kontroll över sin kropp, men det mesta brukar ändå ordna sig även om det kan ta lång tid. Tappa inte hoppet och ge inte upp. Jag tror att du är på rätt väg och bara du kommer ur denna onda cirkel så hoppas jag att du sen skall få njuta av att vara frisk.
Kram
Tessi